23948sdkhjf

Nya tag för Indiska på nätet

Med godkänt ackordsförslag i ryggen och hetaste säljsäsongen framför sig lanserar Indiska sin uppdaterade nätbutik. – Vi har gjort det mycket enklare att handla med mobilen, säger Indiskas digitala chef Niclas Hemminger.
Indiskas nya nätbutik är mobilanpassad. Navigeringen är tydligare, sökfunktionerna enklare och det går snabbare för kunden att betala. Fler och fler av kedjans kunder gör efterforskningar i nätbutiken på telefonen och allt fler slutför också köpet där.

– Senaste året har vi sett ett stort skifte från dator till mobiltelefon både gällande besök och försäljning online, konstaterar Niclas Hemminger.

Snabbare kassa

Nätbutikens kassa har gjorts enklare och snabbare: Betalösningen är Klarna checkout och kunderna behöver bara ange mailadress och postnummer för att slutföra sitt köp.

– Tidigare erbjöds endast kortbetalning och fakturaköp men med den nya lösningen har kunden fått fler betalmöjligheter än tidigare, säger Niclas Hemminger.

Skräddarsytt

Vare sig kunden loggar in som medlem i kundklubben eller ej, har köpprocessen gjorts enklare. Skillnaden är att man i det första fallet får poäng på sitt köp som sedan omvandlats till en värdecheck. Framöver är det tänkt att kunden utifrån sina tänkta preferenser ska få skräddarsydda budskap både online och i e-postkommunikation.

Förutom att nätbutiken fått ett nytt utseende har också produktbilderna fått ett lyft då Indiska gått från att visa modeprodukterna på docka till att nu visa produkterna på modell.

Den nya nätbutiken finns på svenska i Sverige, på norska i Norge och på engelska i Finland. Hela sortimentet, utom visa möbler, finns att köpa online. I Sverige kan kunderna välja att få varan till fraktbolagens utlämningsställe eller att hämta upp den i butik.

Starkt på julen

Julen är Indiskas starkaste säljsäsong, då man drar in runt 12 procent av årets omsättning.

– Vi har två större kundgrupper, under november och december säljer vi en hel del festkläder inför julhögtider och nyårsfirande. I tillägg till det säljer vi som många andra juldekorationer och julklpappar med heminredning, säger Niclas Hemminger.

Godkänt ackordsförslag

Indiska har haft det motigt under en tid. Men nu har Indiska Magasinet fått sitt ackordsförslag godkänt av Stockholms tingsrätt. Därmed avskrivs tre fjärdedelar av de oprioriterade skulderna, cirka 120 miljoner kronor, av.

– Jag känner mig otroligt stolt att vi har lyckats genomföra förändringsplanen vilken har varit avgörande för att det över 100 år gamla bolaget Indiska nu fått ackordsförslaget godkänt. Under denna period har Indiska lyckats rekrytera ett starkt, dedikerat och erfaret team till ledningsgruppen som tillsammans med resten av alla anställda genom hårt arbete lagt grunden för denna milstolpe. Nu fokuserar vi framåt för att fortsätta stärka kunderbjudande och framtida lönsamhet, säger vd David Rönnberg i en kommentar.

INDISKA FAKTA:

Antal butiker;

Sverige: 67

Norge: 13

Finland: 10

Tyskland: 1

E-handel: Sverige, Norge och Finland

Omsättning 2015: 770 miljoner kronor

Rörerelseresultat 2015: -75 miljoner kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078