Handeln på väg mot kontantfritt – förtroendet för betalappar ökar
Det visar analysföretaget Insight Intelligences årliga riksomfattande konsumentundersökning ”Sverige betalar” i samarbete med Adyen, Svensk Handel, Postnord Strålfors och Carpay.
Undersökningen baseras på svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 74 år, intervjuade genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel.
Där framgår att andelen som föredrar kontanter har rasat inom i stort sett alla betalsituationer samtidigt som andelen som föredrar betalappar har ökat i motsvarande takt.
Förtroendet för kontanter har också minskat, med 11 procent de senaste åren. Parallellt har förtroendet för betalappar ökat med 43 procent under samma period.
86 procent säger sig nu använda sitt kontaktlösa kort när de betalar i fysisk butik och tre av fyra tycker att det är viktigt att det finns det finns olika betalmetoder att välja bland.
Förtroendet för fakturor står sig där hela 83 procent uppger att de har högt förtroende för betalmedlet.
– Det är tydligt hur betalapparna har tagit kontanternas plats på betalmarknaden. Teknikutvecklingen har bidragit till en ökning av både mobila betalningar och kontaktlösa kortbetalningar, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.