23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Digitala produktpass - från regelverk till konkurrensfördel

Inom EU pågår just nu en omfattande omställning mot mer cirkulära och hållbara affärsmodeller. En viktig pusselbit i detta arbete är införandet av digitala produktpass (DPP) – ett digitalt dokument som ska följa med produkter genom hela deras livscykel.

Digitala produktpass är en del av den nya EU-förordningen ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation) och kommer initialt att omfatta slutprodukter som textilier och kläder, däck, möbler och madrasser, samt stål, järn och aluminium. Men med tiden förväntas regelverket breddas till att inkludera fler sektorer och även komponenter. Det innebär att även svenska tillverkare och distributörer som är underleverantörer i internationella värdekedjor kan komma att omfattas.

Ett digitalt produktpass fungerar som ett digitalt ID-kort för en produkt och innehåller information om till exempel materialinnehåll, ursprung, energianvändning, reparationer och återvinningsbarhet. Informationen ska vara tillgänglig för alla i värdekedjan – från producent till slutanvändare – ofta via en QR-kod på produkten eller förpackningen.

För företag inom den tillverkande och distribuerande industrin innebär DPP inte bara nya krav utan också möjligheter. Ett digitalt produktpass ger ökad transparens, större förtroende hos kunder, och bättre beslutsunderlag. Det kan dessutom förenkla inträdet på nya marknader genom standardiserad dokumentation.

Men för att kunna uppfylla kraven krävs tillgång till korrekt och strukturerad produktdata. Det gör affärssystemet (ERP) till en central komponent. ERP-systemet innehåller redan mycket av den information som behövs för att bygga upp ett DPP – som stycklistor, leverantörsdata, produktlivscykel och servicehistorik.

Företag som börjar förbereda sig i tid får inte bara ett försprång i efterlevnaden, utan kan även dra nytta av fördelarna i form av ökad effektivitet och transparens, ny affärspotential och en starkare position på marknaden.

Vill du veta mer om hur ditt företag kan påverkas men även dra nytta av digitala produktpass?

📖 Läs mer i vår blogg!

Forterro Sweden
Kungsgatan 44
111 35 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5563434215

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047