Efter pilotprojekt – Cervera kör ut touchskärmar i fler butiker
Cervera har under en pilotperiod haft skärmar ute i butikerna för att visuellt kunna visa kunden hela sitt sortiment, även i fysisk butik.
– För att ta ett konkret exempel, tidigare när vi inte har haft en vara i butiken har kunden
ibland behövt kliva in bakom kassan och stå och titta på våra små skärmar. Det har varken
känts professionellt eller särskilt kundvänligt [..], säger Cerveras it-chef Rasmus Andersson i en kommentar.
Pilotprojektet med skärmarna där kunderna kan se sortimentet och lägga beställningar har varit lyckat, och nu rullar man ut skärmarna i ännu fler butiker.
Cervera tycker att skärmarna har kommit bäst till pass i deras mindre butiker.
– Vi rullar ut plattformen strategiskt och tittar på vilka butiker som bäst kan nyttja plattformen.
En lärdom är att butikstäta områden kan vara mindre aktuella jämfört med ute i landet där
möjligheten att erbjuda hela sortiment på samma, eller mindre butiksyta kombinerat med
personligt bemötande kan göra stor skillnad. Vi har länge arbetat med e-handel i fokus och
när vi tar klivet mot att integrera den fysiska butiksmiljön handlar det om att förenkla i
butikerna, förstärka konverteringen och förbättra kundmötet, vilket vi kan göra med
Touchtech. Generellt är vi på Cervera öppna för nya idéer och digitalisering vilket har bidragit
till lyckade implementeringar och de butikschefer som nu får plattformen är supertaggade [..], säger Rasmus Andersson i ett pressmeddelande.