Retaildagens moderator: “Handeln står inför ett vägskäl”
Moderator för årets upplaga av Retaildagen är Paulina Modlitba. Hon beskriver sig som en technörd som har velat bli uppfinnare sedan barnsben.
Hon har studerat medieteknik på Kungliga tekniska högskolan, KTH och MIT Media lab och har arbetat på olika bolag med att utveckla tekniska framsteg.
Det speglar sig i hennes intresse för handeln, och i synnerhet den framtida handeln. Vissa avfärdar innovationer som metaverse som science fiction, men inte Paulina Modlitba. Hon tycker att det är viktigt att ligga steget före.
– En av aspekterna som blir allt mer viktig inom handeln är hur vi ska göra betalningssystemen mer säkra och robusta mot cyberattacker. Det är för sent att hantera säkerheten när något väl händer, och då måste alternativa betalningslösningar finnas på plats. Jag tycker att det är så viktigt att spana på det som ligger lite längre fram, berättar Paulina Modlitba.
Retaildagen
Tema: “Handeln i omvandling – de ska ta retail in i framtiden”.
Datum: 20 september
Plats: Norra Latin, Stockholm.
Några av talarna: Cecilia Åkesson, centrumchef Gallerian, Sebastian Rudenstam, medgrundare Beleco, Jorge Castro, SEO & Growth specialist på Growth Marketing Sweden och Christopher Thour, concept & expansion manager på Kjell & Co.
Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag
Rabatterade priser hela maj. Läs mer på retaildagen.com
Årets tema för Retaildagen är ”Handeln i omvandling”. En viktig aspekt som Paulina Modlitba tycker är intressant är det fysiska rummets betydelse.
– Jag tror verkligen att vi står inför ett vägskäl vad gäller handeln i det fysiska rummet. Handeln följer med i vad som händer i världen i stort. Nu ser vi en förflyttning mot att kombinera fysiska och digitala upplevelser för bättre och roligare upplevelser och handeln kommer att hänga på, berättar Paulina Modlitba.
En annan låga som brinner hos henne är den för kunskapsutbyte.
– Vi står inför stora utmaningar och vi måste ta ett gemensamt ansvar inför dessa. Det krävs samlade krafter, över gränser, för att ta sig förbi dessa. Det är därför det känns så viktigt att få träffas på Retaildagen och utbyta kunskaper, säger hon.