23948sdkhjf

Vill utveckla ridsportsbranschen – siktar mot 100 miljoner kronor i år

Snabbväxaren storsatsar på global tillväxt med ny webbutik. Väntas mer än dubblera omsättningen under innevarande år.

I veckan gick ridsportsklädmärket Maya Delorez, grundat av Madelene Törnblom, live med en ny e-handelsbutik.

Detta för att accelerera varumärkets redan mycket goda tillväxt ytterligare.

– Vår förra sajt har med facit i hand varit väldigt framgångsrik, då den tagit oss från 0 till nästan 100 miljoner kronor i omsättning på lite mer än tre år, utan några fysiska butiker eller återförsäljare. Att växa snabbt är otroligt roligt, men det innebär också att man måste vara beredd att fatta viktiga beslut, och inte vara rädd för att göra förändringar när något skaver, säger Madelene Törnblom, grundare och vd, i en kommentar.

– Den här gången handlade det kort och gott om att vi vuxit ur vår plattform som var svår att skala internationellt. Att bromsa var inget alternativ, så vi valde att göra om rubbet – inifrån och ut. På teknik från vår nya plattformspartner Centra har vi nu tillsammans med NoA Ignite byggt en sajt som representerar Maya Delorez 2.0, och lagt grunden för att fortsätta vår exponentiella tillväxttakt i många år framöver, säger Madelene Törnblom, vidare.

Madelene Törnbloms ambition med varumärket är att presentera en ny look på ridsportskläder då hon menade att segmentet ”halkat efter i utseende, produktutveckling och digitalisering”.

Bland annat är ambitionen att satsa mycket på hållbara funktionsmaterial som blivit standard inom andra sporter men hittills, enligt Madelene Törnblom, inte alls inom ridsportkläder.

I dag sker försäljningen till över 70 länder och under 2021 hoppas bolaget nå en omsättning 100 miljoner kronor. 2020 uppgick omsättningen till drygt 40 miljoner kronor och ebitda-resultat på drygt 11 miljoner.

– Att ridsportsindustrin längtat efter ett nytänkande alternativ råder det ingen tvekan om. Vår tillväxt talar för sig själv, och det här är bara början. Vi ska förändra hela industrin, och för att kunna göra det krävs det att vi hela tiden innoverar våra produkter och oss själva, säger Madelene Törnblom vidare.

Den nya digitala flaggskeppsbutiken har byggts från grunden försetts med lokala sajter för de mest viktiga marknaderna Sverige, Holland, Tyskland, Storbritannien och USA.

Med den nya sajten och ett team som på ett år gått från att vara 4 anställda till 24  medarbetare hoppas Madelene Törnblom slå förra årets Black friday-rekord rejält.

– Förra året hade vi 10 000 order på Black friday, utan stora aktiviter. Vi hade då knappt några influencersamarbeten eller annonser, och en sajt som inte var optimerad för att klara det trycket, vilket ledde till en massa problem med att få igenom ordrarna. Vi hade även för lite produkter i lager och endast 4 anställda som skulle styra hela BW, säger Madelene Törnblom och menar att teamet är betydligt mer förberedda i år.

– I år räknar vi med att maxa på ett helt annat sätt då vi nu är 24 anställda med en helt annan infrastruktur internt och en massa aktiviteter inplanerade. Med enkel matematik kan man räkna ut vi kommer krossa förra årets resultat med hästlängder, säger Madelene Törnblom.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078