23948sdkhjf

Byggfabriken går mot rekordkvartal: ”Närmar oss pandemiåren”

Tillgängliga butiker, kunnig personal och fler besök. Det är några av slutsatserna.

Byggfabriken har all anledning att fira. Under juli slog företaget flera försäljningsrekord och går mot sitt bästa tredje kvartal hittills. Rekorden sprider sig över säljkanaler och produktkategorier.

Även augusti blev en rekordmånad när det kommer till försäljning.

– Med hänsyn till att tredje kvartalet inte historiskt brukar vara vår bästa säljperiod så ser det alltså ut som om vi är på väg även mot ett nytt kvartalsrekord för just Q3, säger Katarina Welin, Byggfabrikens försäljningschef, till Dagens Handel.

Hon tror att det finnas flera skäl till det starka kvartalet. Det första handlar om tillgänglighet. Butikerna har bra lägen, samtidigt finns det stort fokus på kundmötet där också utbildning av personalen är en viktig del.

– När man förstår vikten av kundmötet så har vi en bra grund för framgångsrik försäljning. Våra kunder söker information och trygghet i sina val och dialogerna med våra kunder blir både personliga och ofta återkommande. 

Butikerna blir därmed en plats för att lära känna kunders behov och på så vis även säkerställa rätt erbjudande i företagets kanaler.

– Sen kan vi se ett ökat antal besökare denna sommar jämfört med tidigare år, vilket kan bero på ökat hemmaturistande möjligtvis, men även en ökning av utländska turister. 

Fokus på hållbarhet i allmänhet och ett ökat intresse för byggnadsvård i synnerhet kan säkert också vara en bidragande orsak, tror hon.

– Kanske är det också så att fler vill ta vara på det man har och renoverar i stället för att bara slänga och byta ut, vilket såklart gynnar oss och vår nisch. Även att man är mer intresserad av hållbarhet inom både material och tillverkning, samt att produkterna ska hålla länge och åldras på ett vackert sätt. Med detta kan vi erbjuda mervärde för fler än våra kunder. Då syftar jag på framtida generationer, alla som betraktar och planeten i stort.

Pandemin förändrade som bekant konsumenters köpbeteende på många sätt. Byggvaruhandeln hörde till den del av detaljhandeln som fick sig ett rejält uppsving, inte minst för kategorin hemmafixare.

Riktigt så goda tider är det inte, men till stor del har det ändå hållit i sig, menar Katarina Welin.

– Visst fick även vi ett uppsving under pandemin, men också ett lite tuffare år 2023 där flera faktorer påverkade handeln och därmed oss, negativt. Nu efter ett drygt halvår in i på 2024 så kan vi se att vi börjar närma oss en försäljning som under pandemiåren igen.

Byggfabriken har två butiker i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö, utöver e-handel.

Under 2023 hade bolaget en omsättning nära 74 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat, ebit, på 1,8 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11