Svensk Handel: "E-handeln fortsätter växa på ett imponerande sätt"
Tillväxten i e-handeln fortsätter starkt och under andra kvartalet växte e-handeln i Sverige med 8 procent jämfört med samma period förra året.
Det framgår av Svensk Handels E-handelsindikator som presenteras för första gången på fredagen.
– E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Hittills i år, till och med augusti, i år ökade försäljningen av kläder och skor på nätet med 32 procent jämfört med samma period förra året. Motsvarande siffra för möbler och heminredning visar en ökning med med 25 procent medan tillväxten i hemelektronikhandeln ökade med 23 procent. E-handel med livsmedel, exklusive alkohol och tobak, steg med 19 procent och försäljningen av sport- och fritidsartiklar ökade med 13 procent hittills i år och fram till och med augusti månad.
– Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten, säger Johan Davidson.
E-handeln från utlandet hade en tillväxt med 7 procent under andra kvartalet och tillväxten har tagit ytterligare fart i juli och augusti, skriver Svensk Handel.
Under de senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13 miljarder kronor från utlandet.
Svensk Handels E-handelsindikator, som är under utveckling och ska kompletteras med ytterligare nyckeltal, ska presenteras en gång i månaden och siffrorna är framtagna av Novus på uppdrag av Svensk Handel.