Ny paketboxaktör startar i Boden och Stockholm
E-handeln förväntas fördubblas i Sverige fram till 2025 och redan idag är belastningen på distribution och utlämningsställen stor. Iboxen, ett skåp i robust metall och utrustad med blåtandsteknologi, kan vara lösningen på problemen.
Under det första kvartalet 2021 kommer iBoxen även att genomföra ett etableringsprojekt med leveransboxar i Stockholm och i Bodens kommun. I Boden ska 50 stycken skåp placeras ut i såväl centralorten som i omkringliggande byar. Flera transportbolag deltar redan från början i projektet och kommer att erbjuda iboxen som leveransalternativ.
Efter det inledande projektet planeras en fortsatt etablering i Stockholmsregionen, Göteborg och Malmö under år 2021–2022. Därefter följer en bred etablering på drygt 2 000 orter med fler än 200 invånare under åren 2023–2026.
– Inom fem år är vår målsättning att det ska finnas leveransboxar utplacerade över hela Sverige, från norr till söder. I städer ska ingen ha längre än 300 meter från sin bostad till närmaste box. I glesbygd placeras boxarna på strategiskt valda platser för att avsevärt korta resvägen för att hämta, returnera och lämna paket och därmed underlätta för småföretagare och privatpersoner, säger Tim Jörnsen, medgrundare och vd för iBoxen.
Hållbarhetsaspekten är viktig för tillverkaren som ser en möjlighet att minska de just nu ökande pakettransporterna som leder till ytterligare utsläpp och negativ miljöpåverkan. iBoxens öppna och oberoende infrastruktur gör att att den är tillgänglig för alla transportbolag vilket kommer att skapa nya möjligheter som kommer att gynna såväl småföretagare som privatpersoner.
– Sweco jobbar med morgondagens samhälle och att få vara med att driva ett sånt här projekt som lokal konsult känns väldigt inspirerande säger Pontus Kristiansen, projektledare på Sweco.
Iboxen är grundat av Anders Holm och Tim Jörnsen, båda med lång bakgrund i svensk och global logistikverksamhet, Thomas Backteman, tidigare kommunikationsdirektör på bland annat Postnord och mångårig erfarenhet från kommunikation och PR, e-handelsentreprenören Paul Källenius och fastighetsinvesterarna Jan Björk och Patrik Hegbart.