23948sdkhjf

Lyko: "Vi överträffade alla tidigare rekord"

Rejäl försäljningstillväxt och kraftigt ökat rörelseresultat för Lyko under fjärde kvartalet.

– Vi lyckas öka resultatet kraftigt samtidigt som vi lyckas bibehålla en hög tillväxttakt online på 67,8 procent och 44 procent totalt för bolaget under fjärde kvartalet, säger Rickard Lyko, vd, i en kommentar.

Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 536,9 miljoner kronor (372,9) och försäljningstillväxten under kvartalet landade på 44,0 procent vilket är att jämföra med 27,5 procent för motsvarande kvartal i fjol.

Rörelseresultatet förbättrades från 7 miljoner kronor till 28,9 miljoner kronor.

Fjärde kvartalets resultat uppgick till 23,6 miljoner kronor (1,3)

84,1 procent av omsättningen under kvartalet kommer från e-handeln och i rapporten lyfter Rickard Lyko fram att coronapandemin naturligtvis påverkat bolagets retailverksamhet och att bolaget ser över butiksnätet.

Några stängningar har kommunicerats under den senaste tiden men bolaget håller fast vid att de fysiska butikerna är viktiga för verksamheten.

– De utökade restriktionerna till följd av pandemin har kraftigt påverkat vår Retail verksamhet under kvartalet. Totalt tappade vi 25,9 miljoner i omsättning jämfört föregående år. Vi är övertygade om att butikerna är en viktig del i vår fortsatta tillväxtresa, inte minst varumärkesstärkande. Vi ser löpande över våra butiker för att säkerställa att vi har attraktiva lägen, uppger Rickard Lyko vidare i rapporten.

Försäljningstillväxten är inte bara hög i Sverige, alltjämt största marknaden, men försäljningen i Norge, Finland och Danmark ökar mest i procent. Särskilt Norge där försäljningen ökade rejält och och utgjorde under fjärde kvartalet 16,7 procent av bolagets totala omsättning. Försäljningen i kvartalet uppgick till 107 miljoner norska kronor och totalt omsatte Lyko 279 miljoner norska kronor i Norge under 2020.

” Arbetet med våra nyetableringar i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike har gått bra men vi förväntar oss inga större försäljningsvolymer i närtid från dessa marknader. Vi håller fast vid vår expansionsmodell att startar försiktigt för att sedan snabbt växla upp och ta marknadsandelar så snart vi ser vad som säljer bra lokalt”, skriver bolaget vidare i rapporten.

– 2020 fokuserade vi på möjligheterna och jag är stolt över hur vi lyckades tillvara ta dem och stärkte vår position inom hår och skönhet. Vi överträffade alla tidigare rekord och välkomnade över 664 000 nya kunder, där åldersgruppen 65+ ökade med hela 337 procent. Totalt summerade vi över 72 miljoner besök på lyko.com. Vår största prestation under året är helt klart driftsättningen av vårt nya högautomatiserade lager och den spetskompetens som våra fantastiska medarbetare har utvecklat gällande kalibrering och optimering. Utan dem hade vi aldrig klarat att leverera de 3,1 miljoner kundorder som vi packade och skickade under året, uppger Rickard Lyko i rapporten.

Nettoomsättningen för helåret 2020 uppgick till 1 665,0 mljoner kronor (1 171,9) med en försäljningstillväxt om 42,1 procent.

Rörelseresultatet för helåret uppgick till 45,7 miljoner kronor (21,3).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172