Winefinder förlorade mot Systembolaget
Winefinder, som erbjuder en tjänst för både försäljning och hemleverans av vin till svenska konsumenter, har förlorat i Patent- och marknadsdomstolen mot Systembolaget och förbjuds vid vite kronor att marknadsföra alkoholhaltiga drycker för försäljning och hemleverans till svenska konsumenter.
I rätten ställdes EU:s principer om fri rörlighet och handel mot den svenska ensamrätten för försäljning av alkohol. Domstolen ansåg att verksamheten med både försäljning och hemleverans strider mot den svenska alkohollagen men även att själva marknadsföringen i sig stred mot marknadsföringslagen.
"Eftersom Winefinders marknadsföring ger en konsument det felaktiga intrycket att verksamheten är förenlig med lag är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig enligt alkohollagen och marknadsföringslagen”, går det att läsa i domen.
Winefinder får nu inte fortsätta med sin marknadsföring och försäljning under rådande former och beläggs även med vite om en miljon kronor. Winefinder måste även betala Systembolagets rättegångskostnader om 2,75 miljoner kronor.
Winefinder kommer nu att överklaga till Patent- och marknadsöverdomstolen.
– Vi är fortsatt övertygade om att vi följer lagen. Vi har gjort detta sedan 2007 så det är inget nytt och som vi ser det överensstämmer det med EU-rätten. Vi är självklart väldigt besvikna och kommer givetvis att överklaga, säger företagets vd Alex Tengvall till tidningen E-handel.se.
Möjligheter finns även att om utslaget i högre instans blir fällande att Winefinder då kan överklaga vidare till Högsta domstolen.
Systembolaget har förutom stämningen mot Winefinder även väckt talan mot Vivino som Systembolaget anser bryter mot marknadsföringslagen genom sin verksamhet på sociala medier, samt i företagets app.