23948sdkhjf

Elgiganten: Tio nya butiker och ökning i alla kanaler

Vd Niclas Eriksson hyllar personalens engagemang och innovationsförmåga.

Elgiganten ökar försäljningen i alla kanaler. Totalt har intäkterna ökat med 5,9 procent till 13,5 miljarder under verksamhetsåret 2019-2020, som precis har summerats av elektronikkedjan. Online ökade försäljningen med 18 procent.

Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, kan se tillbaka på ett framgångsrikt år som inte påverkats lika mycket av coronapandemin som i andra delar av retailbranschen. Rörelseresultatet slutade på 212 miljoner kronor.

  – Året har präglats av ett otroligt engagemang och ett målinriktat arbete. Sedan coronapandemins utbrott har innovationsförmågan och genomförandekraften som finns på Elgiganten blivit mer synlig än någonsin, kommenterar Niclas Eriksson.

Exempel på innovativa upplägg är tjänsten ”Boka och hämta”, som sedan coronapandemins utbrott ökat i popularitet, och en ny drive-in-funktion där kunder fått varor levererade direkt till parkeringen. Live video shopping är ett tredje exempel.

Elgiganten har också utökat sitt butiksnät i en tid då butiksstängningarna duggat tätt. Tio nya butiker har tillkommit under det senaste verksamhetsåret. Det finns för närvarande 176 butiker runt om i landet.

Inför kommande verksamhetsår ska tjänsteutbudet breddas ytterligare.

  – Våra kunder kan alltid komma till oss oavsett om det gäller rådgivning, installationer, reparationer eller teknikåtervinning. Vi tror att den digitala utvecklingen och kundernas behov av support kommer att fortsätta öka. Därför breddar vi vårt tjänsteutbud så att vi kan hjälpa våra kunder på deras premisser. Här spelar kombinationen mellan vår fysiska närvaro och vår digitala plattform en avgörande roll, säger Niclas Eriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111