23948sdkhjf

I stället för plastpåsar: Tyg, papper eller konstfiber

Den 1 maj införs påsskatten – Reused Remade och Envira Pack erbjuder nya påsalternativ.

Den 1 maj börjar skatten på plastbärkassar tillämpas. Då höjs priset kraftigt, för konsumenten från ungfär tre till sju kronor. Men det finns redan mer miljövänliga alternativ ute i handeln. Förutom den klassiska papperspåsen lanserar Envira Pack en påse av konstfiber och Reused Remade bidrar med sin miljöpåse av tyg.

Envira Packs återvinningsbara påse består till största delen av non-woven, som är ett textilt konstfibermaterial som uppges ha betydligt lägre miljöpåverkan än plast. Utvärtes är påsarna tryckta med vattenbaserad giftfri färg.

Den återvinningsbara påsen som just nu etableras i matbutiker runt om i landet kommer att kosta fem till sex kronor för slutkonsumenten och kan återanvändas sex, sju gånger.

– Vi får många förfrågningar nu när intresset att minska sin förbrukning av plast är stort bland både handlare och konsumenter. Våra nya miljöpåsar är ett klimatsmartare och billigare alternativ, säger Kara Ayan, grundare och delägare av Envira Pack.

Om intresset fortsätter att öka i samma takt räknar Kara Ayan med att det unga företaget, grundat hösten 2019, kommer att omsätta cirka 40 miljoner kronor om tre år.

Svenska Reused Remade erbjuder tygpåsar tillverkade av återanvända hotellakan, som annars skulle ha kasserats. Företagets påsar finns sedan 2017 att köpa på Systembolaget och under våren 2020 expanderar varumärket och lanserar sina klimatsmarta tygpåsar hos butikskedjorna Willys, Clas Ohlson, Hemköp och Tempo samt relanserar påsarna på Ica med helt ny design.

Tygpåsen är anpassad för att bära hem mat och rymmer cirka 25 liter och är kvalitetstestad för att hålla för 14 kg. Den är lätt att vika ihop och kan maskintvättas i 40 grader. 

– Klimatfördelarna med att återanvända material är stora. Våra tygpåsar är 900 gånger bättre än en plastpåse och hela 40 000 gånger bättre än en nytillverkad bomullspåse, säger grundarna av Reused Remade, Josephine Alhanko och Pia Walter.

Kronans Apotek hör till de företag som väljer att gå över till papperspåsar. Den 1 maj inleds utfasningen av plastpåsarna. Kronans Apotek har redan sett en tydlig minskning av plasten och sålde tio miljoner färre plastpåsar 2019 jämfört med 2016.

– Vi är glada och stolta över att vi nu kan erbjuda våra kunder denna papperspåse av förnyelsebart och återvunnet material från ansvarsfullt skogsbruk. Vi hoppas kunderna kommer att återanvända papperspåsarna många gånger också, exempelvis nästa gång de besöker apoteket, säger Frida Hemmingsson, miljö och hållbarhetschef på Kronans Apotek.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078