Fler besöker Apoteket – både fysiskt och digitalt
Hamstringen av läkemedel och apoteksvaror syns i Apotekets resultat. Försäljningen till konsumenter ökade under första kvartalet med 9,8 procent. Och det var inte bara e-handeln som fick fler kunder, utan även butikerna.
Totalt omsatte Apoteket 5 405 miljoner kronor. Rörelseresultatet på 120 miljoner är en ökning med 30 procent jämfört med samma period förra året. Hamstringen i mars bidrog förstås till det.
Den högsta tillväxten under första kvartalet återfanns som väntat inom onlineförsäljningen. De förändrade konsumtionsmönstren som restriktionerna medför gör att Apoteket nu ger e-handeln ökat fokus.
– Vi ser en snabb förflyttning mot digital handel och den pågående coronapandemin har accelererat den utvecklingen. Inte minst är det Apotekets kärnkunder, ofta äldre, som nu upptäcker e-handeln. Vi har ett starkt varumärke och en lång relation med dessa kunder. Vi ska möta dem med ett lika starkt digitalt erbjudande, säger Ann Carlsson, vd.