23948sdkhjf

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Intäkterna för First North-listade Online Brands Nordics, som driver e-butiker för smycken, minskade i det fjärde kvartalet 2019 till 6,3 miljoner kronor från 8,4 miljoner kronor under samma kvartal 2018. Ebitda-resultatet vände till en förlust på -0,6 miljoner kronor (1,1).

Orsakerna till de minskade intäkterna och resultatet är bland annat att bolaget avvecklade sin fysiska butik i Dalsjöfors. Intäktsbortfallet från den verksamheten uppskattas till cirka 650 000 för fjärde kvartalet 2019.

Bruttomarginalen försvagades till 38,7 procent (48,8).

"Anledningen till detta är att bolaget under november genomförde en omfattande realisation av lagervaror både i butikerna och på hedbergs.se", skriver Online Brands Nordics i rapporten.

För helåret 2019 minskade rörelsens intäkter till 20,6 miljoner, jämfört med 28,6 året innan. Rörelseresultatet Ebitda försämrades till minus 2,8 miljoner kronor.

I förra veckan meddelade bolaget att Nina Holgersson utsetts till tillförordnad vd. Bolaget ordinarie vd Mats Bergengren är sjukskriven fram till och med maj 2020. Nina Holgersson är anställd för att ansvara för bolagsgruppens samtliga butiker och styrelsemedlem i Online Brands Nordic AB samt tidigare vd för Idéguld i Borås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095