Här är trenderna från megamässan Euroshop
Snabbare, enklare, rörligare, roligare. Mobilt, energismart och hållbart. Framtidens handel mäts inte i köp per kvadratmeter utan i upplevelse per sekund. Christina Bild rapporterar från Düsseldorf om några av trenderna från megamässan Euroshops 2 300 utställare.
En av de nya speglarna som visades upp. Foto: Christina Bild
Provrummets betydelse
Rätt belysning, speglar och manöverutrymme för selfies är fundamental när köpbesluten tas via sociala medier. Brittiska Folio mirrors säljer speglar med HD-kamera och touchscreen som kan registrera kundernas interaktion, marknadsföra produkter och skapa GDPR-anpassade kundprofiler. En annan spegel är integrerad med makeup-turtorials där kunden kan spara sina nya färdigheter i molnet. Folio har också en fitness-spegel, programmerbar med olika träningsprogram som visas av en digital PT.
Ansorg var en av många som visade provrumsbelysning i olika steg med alternativ som solsken, middag och ”bodylight”. Flera föredragshållare nämnde också franska Bonprixs system där kunden loggar in i butiken och via en app noterar vad hen vill prova. Sedan samlar en säljare in plaggen som väntar i provrummet inom tio minuter.
Hologramexponering
En roterande 3D-bild av en gnistrande diamantring, ett pumpande hjärta, ett framrusande tåg eller en virtuell shoppingassistent eller PT. Trängseln var stor i hologramföretagens montrar, framför allt hos kreativa Hypervsn, som saluför ett helintegrerat system för att skapa, hantera och exponera 3D-innehåll i hologramform. Hypervsn talar om 20-procentiga försäljningsökningar för produkter som hologramexponeras.
Minnesvärda dofter
Nu försöker handeln kapitalisera på insikten att det är doftsinnet som skapar de starkaste, mest långvariga minnena. Och minnen är en förutsättning för att skapa kundlojalitet. Inredningsföretaget Propulzija visade butiksställ för kaffepaket, exponerade med kaffedoftande ånga, medan Vizona demonstrerade ett doftmoln vars doft upplevdes olika för alla som drog handen genom ångorna, beroende på den egna kroppsdoften. Barer där kunden själv blandar parfymer, oljor eller hudprodukter visades också på mässan och spås bli en växande marknad.
Återvinning i dockverkstan
Ansiktslösa, mittemellan-beiga och könlöst strömlinjesmala. Eller (fortfarande ansiktslösa) i starka färger som knallgrönt, högglansigt guld, brons, silver eller metallicfärger. Trenden inom skyltdockor spretar rejält. Många företag slår också på trumman för återvinningsbara material, bland andra Lideimmagine, vars frigolitdockor går att ställa in i många positioner och bara väger 4 kilo.
En annan mässtrend är dockor, torsos och kroppsrelaterade expoställ för smycken, klädda i sammet, mollskinn eller läder.
Butiksbarista
För att utveckla butiken till ett upplevelsecentrum är mat och dryck centralt – så centralt att mässan adderat en ny hall för mat i butiksmiljö. Cup&Cino har gjort traditionella kaffemaskiner i 25 år men satsar nu stenhårt mot butiker med smarta mini-kaféer som är extremt enkla att hantera.
Kaffemaskiner, bakeoff-ugnar och läskkylar ska erbjuda hög kvalitet och multifunktion på minimal yta. Maskinerna måste dessutom vara snygga för att matcha sällanköpshandelns nivå på butiksinredning. VFK Renzels minimala, snygga läskkyl är ett typexempel på utvecklingen.
Personalisering 2.0
Personalisering är ingen nyhet men med ny teknik öppnas möjligheter inom tidigare oprövade segment. I dag kan bilder appliceras med UV/LED-teknik på material som textil, glas, plast och produkter som kläder, smycken, kosmetik, leksaker – allt.
– Vi kan även gravera på trä och metall, berättar Tat Trana på Roland DG, som erbjuder både mjukvara och maskiner som idag närmar sig en vanlig skrivare i storlek.
Roland har också kunder som Mediamarkt, där kunderna kan sätta egna bilder på till exempel mobiltelefoner och skrivare i 95 spanska butiker.
Papper materialet för dagen
Kartong och wellpapp är materialet för dagen för alla sorters säljställ och expomaterial. Gärna i trovärdigt returpappersbrunt som ger korrekta miljösignaler, men också i oändliga andra varianter. Paperlounges dragspelskonstruerade pallar och podier väger ingenting, är lätta att stuva undan och ett 30 centimeter högt podie kan bära hela 100 kilo. Spectrum Scan, som gör allehanda kartongställ, fångade mångas uppmärksamhet med ett fyra meter långt lok av wellpapp. Även för exklusivare bärkassar lyfts den returpappersbruna färgen fram.
Pop-up på turné
Tänk dig en långtradare som rullar in i staden, fullastad med material som på några timmar förvandlas till ett shopping- och nöjesnav för lokala hantverkare och butiker, restauranger och kaféer, träningsytor och scenframträdanden. Efter några dagar eller en längre period plockas allt ned och pop-up-cirkusen drar vidare till nästa stad. Bakom idén ligger amerikanska arkitektbyrån Little.
Överraskningar!
Provrum som blir dj-bås under event och helger. Föredrag och event i butiken. Kafé eller blomsteravdelning. Oliver Plantenberg, vd på Usables, tycker att butikerna behöver tänja fantasin. Usables säljer bland annat prisbelönta Gravity lifter, en fritt svävande, roterande plattform, lämplig för smycken, klockor och kosmetik.
Usabels säljer även ett exponeringsskåp som kan användas för kampanjer och tävlingar, där kunderna får en nyckel att testa. Den som kan låsa upp skåpet vinner en produkt, rabatt eller liknande samtidigt som företaget kan samla in data.