Adyen lanserar Swish-lösning för butik
Intresset för Swish är stort. Både bland kunderna och bland handlarna. Nu lanserar betalningsleverantören Adyen en ny lösning som gör det möjligt att betala med Swish direkt i kortterminalen i fysiska butiker.
Adyen använder sig av samma teknik som stödjer de kinesiska betalningslösningarna Alipay och Wechat Pay, vilka redan är tillgängliga på den svenska marknaden genom Adyens plattform. Displayen visar en dynamiskt genererad QR-kod som kunden sedan kan skanna med sin mobilapp.
– Statiska QR-koder som man skriver ut själv eller bluetooth-lösningar klarar inte av de stora volymerna köp som många av kedjorna efterfrågar. Det fina med en dynamiskt genererad QR-kod i terminalen är att det är ett väl beprövat flöde, säger Adyens Nordenchef Tobias Lindh.
Efter att en handfull kunder pilottestat lösningen är Adyen nu redo att rulla ut Swish till hela sitt butiksnätverk. Enligt Tobias Lindh är det bara det enskilda företagets egen tekniska uppsättning som påverkar utrullningstakten.
Enligt en studie från i höstas tror var tredje svensk kedja, som i dag saknar en central lösning för Swish, att en sådan lösning kommer att vara på plats senast 2020. Det har förstås att göra med att sju miljoner svenskar redan har Swish på sina mobiltelefoner. Adyenchefen känner igen det ökande intresset för mobilbetalningar.
– Vi ser en stor efterfrågan på Swish både online och i butik, säger Tobias Lindh.
Adyen är inte ensamma om satsa på Swish i butik. Blippit, som är en gemensam satsning av techföretaget Crunchfish och betaltjänstföretaget Clearon, närmar sig också en bred lansering av sin Swish-lösning för integration i butikernas kassasystem.
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.