Elon gör om butikerna – vill bredda målgruppen
Elon är mer än vitvaror. Det är budskapet när kedjan nu rullar ut både nytt butikskoncept och formspråk.
Samtliga 320 svenska Elonbutiker ska omprofileras på utsidan, ett arbete som påbörjats och beräknas bli klart under 2020. Insidan kommer senare. Hittills har det nya butikskonceptet, där man jobbar med olika rum, testats i tre pilotbutiker i Gällivare, Arninge och Nyköping. Utfallet har varit mycket positiv.
– Omsättningen har ökat med i snitt 30 procent och medfört en föryngring av kunderna, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig.
Det har också varit huvudsyftet med transformeringen; att genom att bredda sortimentet föryngra och bredda kundkretsen.
– Vi har sett över målgruppen och den är för åldersstigen. Vi behöver få in kunderna i butikerna tidigare. Våra kunder kommer tillbaka, men de behöver komma oftare, förklarar Waldmark.
Det nya omnikanalkonceptet innebär att alla varor inte finns i varje butik, men kan beställas från lager i närheten. Som ett led i samma satsning lanseras snart även en ny webbplats. Om tidsplanen håller sker det runt årsskiftet.
Arbetet för att bredda sortimentet syns bland annat i samarbetet med Electragruppen, som äger Audio Video-kedjan. Det har fött ett nytt varumärke, Elon ljud & bild. I Täby har redan den första Audio Video-butiken skyltats om. Enligt Camilla Waldmark har samgåendet fungerat väl tack vare gemensamma handlarråd. Likt Ica styrs bolaget centralt, men med engagemanget från lokala entreprenörer som driver butikerna.
Utöver samarbetet med Electragruppen jobbar Elon även med att utveckla och utöka antalet egna varumärken. Elvita är varumärket inom belysning och Canvac inom luftvård. Köket Bäcklunda blev en felsatsning och ska ersättas med ett annat eget varumärke.
Totalt jobbar Elon nu med 198 olika varumärken.
– Det visar att Elon är mer än bara vitvaror, sammanfattar Camilla Waldmark.