160 nya Lego-butiker ska öppnas i år
Den danska leksakstillverkaren Lego är i färd med att snabbt bygga ut ett nät av butiker för det egna varumärket. Mer än 160 nya Legobutiker ska öppnas i år, uppgav bolagets vd Niels Christiansen på tisdagen, enligt Financial Times.
Öppningstakten innebär att antalet egna butiker i år väntas öka med nästan 40 procent. Syftet är att säkerställa att Legos produkter förblir relevanta för målgruppen, trots att detaljhandeln genomgår ett strukturskifte.
– Vi behöver fortfarande få barn att upptäcka Lego. Det handlar om att se till att vi får den rätta tillgången till barnen, sade Lego-vd:n.
Lego, som är familjeägt, har blivit världens största leksakstillverkare sett till såväl omsättning som vinster. Efter en kortvarig dipp runt 2017, när försäljningen och vinsten föll för första gången på mer än ett decennium, har bolaget återhämtat sig.
Legos intäkter ökade under årets första sex månader med 4 procent till 14,8 miljarder danska kronor, motsvarande cirka 21,5 miljarder svenska kronor. Enligt Niels Christiansen har bolaget gjort "ett aktivt val" genom att tillåta rörelseresultatet att sjunka 16 procent, till 3,5 miljarder danska kronor, för att kunna investera mer.
– Vi har ambitionen att nå ut till så många barn som möjligt världen över, och för att lyckas med det behöver vi fortsätta att ta marknadsandelar. Vi gör investeringar för att vara ledande i den förändringen, sade Niels Christiansen.
Bland de regioner där Lego växer mest finns Asien. Bolaget räknar med att vid årsskiftet har 140 egna butiker i Kina. Lego planerar även att öppna ett kontor i Indien, i ett försök att erövra även denna marknad.
– inom tio år kommer det att finnas 100 miljoner barn i Indien som lever i medelklassfamiljer. De är engagerade i utbildning och produkter som Lego står väldigt högt på önskelistan.