23948sdkhjf

Cloetta måste vända försäljningen

Stort lösviktstapp under året, framförallt i Norge.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett rörelseresultat på 159 miljoner kronor (171) för det fjärde kvartalet 2018. Analytiker hade räknat med ett rörelseresultat på 197 miljoner kronor enligt Bloomberg News.

Bolagets lösviktsgodisförsäljning minskade under kvartalet med 13,5 procent,
huvudsakligen på grund av det tidigare annonserade förlorade kontraktet i
Sverige och en "extremt svag" utveckling i Norge.

Exklusive jämförelsestörande poster blev rörelseresultatet 174 miljoner kronor
(206). Nettoomsättningen uppgick till 1.646 miljoner kronor, jämfört med väntade
1.656 miljoner kronor, motsvarande en organisk tillväxt på -3,2 procent.

I december minskade försäljningen av lösviktsgodis i Norge med mer än 50
procent. Nedgången beror på att handeln före sänkningen av sockerskatten 2019
minskade sina lager. Merparten av den förlorade försäljningen i december
förväntas komma tillbaka under första kvartalet 2019, bedömer Cloetta.

I bokslutet uppger vd Henri de Sauvage-Nolting att försäljningsutveckling inom lösviktsgodis nu måste vändas och rörelsemarginalerna inom denna verksamhet behöver förbättras.

— Vi kommer att öka investeringarna i fabrikerna väsentligt för att kunna
hantera både insourcing av Candyking och tillväxten inom förpackade
varumärken. Slutligen ska vi fortsätta att minska kostnaderna både för att
kunna investera och för att förbättra lönsamheten, säger Cloetta-chefen.

Resultatet före skatt blev 143 miljoner kronor (144).

Periodens resultat för kvarvarande verksamhet uppgick till 159 miljoner kronor
(20).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172