Fokuserar på kundupplevelsen
För en vecka sedan öppnade Samsung upp sin första egna butik i Sverige och Norden. Den har tagit plats i Häst och Hundhusets gamla lokaler på Kungsgatan 30 i centrala Stockholm. Förhoppningen är nu att nå fler kunder med företagets produkter, service, utbildningar och upplevelser.
– Vi har tidigare haft mindre butiker i köpcentrum med fokus på försäljning, vilket vi lärt oss mycket av. I den nya butiken som vi precis öppnat fokuserar vi på tre saker. Dels kommer vi våra kunder närmare rent platsmässigt här i centrala Stockholm. Vi vill även komma kunderna närmare i butiken genom egna kunniga rådgivare. Dessutom ville vi ha en butik där vi också kan erbjuda service, utbildning och rådgivning, säger Henrik Slotte, Retailmarknadschef på Samsung Norden.
– Vi har letat länge efter ett bra läge i centrala Stockholm. Det har vi hittat nu och därför öppnar vi också nu.
I den nya butiken ligger fokus på Samsungs mobila sortiment. Särskilt lyfts den nya mobilen Samsung Galaxy S9 fram med olika stationer för att visa upp olika funktioner, såsom fotografering i mörker och super slow motion.
Butiken har även en avdelning för ”det uppkopplade hemmet”. Där finns bland annat ett kylskåp med uppkopplad skärm som exempelvis kan visa upp recept från internet. Det har även en kamera som man kan använda via en app när man är i matbutiken och ställer sig frågan: har vi ägg i kylen?
Förutom försäljningsytan som sträcker sig över 150 kvadratmeter på entréplan finns även en undervåning om 60 kvadratmeter för service av exempelvis mobiltelefoner.
Ska starta upp utbildningar
Tanken är även att i framtiden erbjuda utbildningar i lokalen.
– Vi har märkt att många inte använder alla de funktioner som finns i våra produkter och därför kommer vi hålla olika utbildningar för att förbättra användarupplevelsen och expandera vad man använder dem till. Det kan exempelvis röra sig om hur man ritar med mobilen eller hur man gör super slow motion-videor men även om olika säkerhetsprogram, säger Henrik Slotte.
– Just nu ligger fokus på att komma igång med butiken så utbildningarna kommer att starta senare. Det kommer i alla fall inte ske under de närmaste veckorna.
Finns det planer för fler butiker i Sverige eller Norden?
– Just nu ligger allt fokus på den här butiken.
Hur har det gått för butiken under sin första öppna vecka?
– En otroligt rolig start där våra rådgivare har haft massor av kundnära möten med produktupplevelser. Vi har också haft möjlighet att utbilda och hjälpa våra besökare och våra rådgivare har vittnat om att kunderna har upptäckt sina Samsungmobiler på nytt genom att de funnit nya funktioner.