23948sdkhjf

Egenvården fortsätter växa

Dagligvaruhandeln tappar - mer är fortsatt störst.

För femte året i rad redovisar branschorganisationen Svensk Egenvård försäljningsstatistik från den svenska egenvårdsmarknaden.

Den svenska dagligvaruhandeln är fortfarande den största distributören av egenvård, även om andelen minskat något från 26 procent till 24,5 procent. På andra plats hamnade apoteken med 22,5 procent och näthandeln minskade faktiskt något från förra året men är fortfarande kvar på fjärde plats efter hälsofackhandeln. Mest ökade direktförsäljningen som nästan dubblade sina andel från 6 till 11 procent.

De produkter som ökat mest i försäljningen under året är de växtbaserade läkemedlen och kosttillskotten som ökade med 4,5 procent och sportnutritionen, bars och pulver med mera, ökade dock med hela 7,6 procent. Produkter för viktkontroll fortsatte dock minska, nu med 2,96 procent, en trend som pågått sedan statistiken började föras 2012.

Totalt ökade det totala försäljningsvärdet från 4 669 miljoner kronor till 4 876 miljoner från 2016 till 2017.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062