H&M-konkurrent överraskar
Den japanska klädkedjan Fast Retailings intäkter uppgick till 617 miljarder yen, motsvarande 45 miljarder kronor, i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Väntat var enligt Bloombergs prognossammanställning intäkter om 579 miljarder yen, eller 42 miljarder kronor.
Nettoresultatet landade på 78,5 miljarder yen, även det över förväntade 63,3 miljarder.
För dotterbolaget Uniqlo steg rörelseresultatet med 18 procent jämfört med samma kvartal ett år tidigare, med ett nytt försäljningsrekord för en enskild månad i november. Fast Retailing upprepar tidigare prognoser för helåret.
Den japanska klädkedjan siktar på att 30 procent av försäljningen ska komma från e-handel. Det sade Fast Retailings finanschef Takeshi Okazaki på en presskonferens, rapporterar Bloomberg News. Av rapporteringen framgår inte om bolaget knutit någon tidpunkt till e-handelsmålet. Finanschefen sade även att bolaget haft problem med sin onlinetjänst på grund av oväntat stor kundtillströmning.