Så sålde H&M
Under tredje tredje kvartalet 2017, perioden 1 juni till 31 augusti, ökade modekoncernens försäljning i lokala valutor med 4 procent. Exklusive moms uppgick försäljningen till 51,2 miljarder kronor jämför med nära 49 miljader för samma period i fjol. I svenska kronor låg försäljningsökningen på 5 procent.
”Försäljningen i kvartalet präglades av att sommarrean var betydligt större än i motsvarande kvartal föregående år – både avseende antal varor och snittrabatter – vilket hade en dämpande effekt på försäljningsökningen. Sommarens offensiva prisnedsättningar har lett till en förbättrad varulagersituation och goda förutsättningar för de nyinkomna höstvarorna”, skriver H&M i rapporten och noterar att höstförsäljningen inletts väl.
Vid utgången av tredje kvartalet upppgick antalet butiker till totalt 4 553 butiker jämfört med 4 135 butiker vid utgången av samma kvartal i fjol.