Vad händer när det vänder?
På torsdagsmorgonen presenterades HUI:s stora genomgång av handeln i Sverige 2016. Avslutningsvis presenterade HUI:s Carl Johansson Vad händer när det vänder? En analys av de underliggande utvecklingstendenserna som ger indikationer på vad som kan hända den dag konjunkturen vänder neråt.
– I en högkonjunktur döljs problem. Även ganska dåliga företag klarar sig, men i en konjunkturnedgång är det de starka som tar marknadsandelar och de mindre lönsamma slås ut, säger Carl Johansson.
Nu står handeln dessutom i ett historiskt nytt läge. Digitaliseringen håller på att omstöpa marknaden i grunden.
Carl Johansson förklarar att digitaliseringen under lång tid har bidragit till att pressa priserna. Detta har lett till att detaljhandelsföretagens marginaler är tunnare, lönsamheten minskar och samtidigt har e-handelsvana konsumenter börjat ställa allt hårdare krav även på den fysiska handeln.
– Konsumenterna behöver inte gå till butiken, så handlarna måste skapa butiker som kunderna vill gå till, säger han.
Starka vinner
I dag är det 13 handelsaktörer som står för 50 procent av all handel i Sverige. Det är de stora som har resurser att utveckla e-handel, att testa nya modeller som har chansen att vinna fler kunder. Företag som har problem i dag drabbas hårt av ett förändrat konjunkturläge.
HUI:S slutsatser är att en kombinerat cyklisk och strukturell lågkonjunktur kan göra krisen djup.
Motståndskraften är svag, med låg ränta, höga skulder i hushållen och ett svagt parlamentariskt läge.
Sverige har aldrig upplevt den samlade kraften av digitalisering och lågkonjunktur.
Dessutom ser man en fara i polarisering mellan inkomstgrupper, små och stora handelsföretag, och mellan upplevelse och effektivitet.
Carl Johansson framhåller att de strukturella förändringarna av handeln egentligen är oberoende av konjunktursvängningar, men att en lågkonjunktur kan sätta fart på utvecklingen, så att affärsmodeller som börjar bli förlegade och inte längre attraherar konsumenter slås ut.
Så vad behöver handeln göra?
– Konsumenterna kommer att fortsätta handla, men vi vet inte exakt hur. Det gäller att analysera, investera experimentera och stresstesta nya affärsmodeller medan det finns pengar i kassan. De stora handelsföretagen har en krigskassa som kan tåla några års förluster, säger Carl Johansson.