23948sdkhjf

Ökad omsättning men minskat rörelseresultat för Revolution Race

Kvartalet inleddes svagt men avslutades på tillväxtmässigt högre nivåer än för kvartalet som helhet, summerar vd Paul Fischbein.

Outdoor-klädbolaget Revolution Race redovisar högre omsättning men lägre rörelseresultat i första kvartalet, juli till september 2024, i det brutna räkenskapsåret.

Nettoomsättningen steg 2,3 procent till 350 miljoner kronor (342). Försäljningstillväxten i lokal valuta uppgick till 5 procent.

Bruttoresultatet blev 245 miljoner kronor (247), med en bruttomarginal på 70,0 procent (72,2).

Rörelseresultatet blev 57 miljoner kronor (67), med en rörelsemarginal på 16,3 procent (19,6).

Justerat rörelseresultat blev 57 miljoner kronor (67), med en justerad rörelsemarginal på 16,3 procent (19,6). Jämförelsestörande poster uppgår till 0 miljoner kronor (0).

Resultatet före skatt var 58 miljoner kronor (67).

Resultatet efter skatt blev 46 miljoner kronor (53), en minskning med 13,2 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,40 kronor (0,47), vilket innebär en minskning med 14,9 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -82 miljoner kronor (25).

Genomsnittligt nettoordervärde steg till 937 kronor (887), en ökning med 6 procent.

– När vi gick in i kvartalet förväntade vi oss en högre tillväxt men den fördröjda hösten medförde att tillväxten under kvartalet dämpades. Det första kvartalet inkluderade ett augusti med svag försäljning och ett september där vi såg en bättre avslutning. Vi avslutar därmed kvartalet på tillväxtmässigt högre nivåer än för kvartalet som helhet. Kvartalet hade också på grund av det varmare vädret en förändrad produktmix där efterfrågan på skalplagg var lägre än vad som är typiskt för säsongen, kommenterar vd Paul Fischbein i delårsrapporten.

Bolaget har återköpt egna aktier för 166 miljoner kronor under förra räkenskapsåret och i första kvartalet.

– Vi fortsätter att öka våra marknadsandelar och avslutningen på det första kvartalet visade på en försäljningsökning som var högre än den för det första kvartalet som helhet. Vi ser nu fram
emot den mest betydelsefulla försäljningsperioden på året och konstaterar att försäljningstillväxten i oktober, jämfört med motsvarande period föregående år, var något över försäljningstillväxten för det första kvartalet 2024/25 i sin helhet, kommenterar Paul Fischbein framtidsutsikterna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047