Därför öppnar Miele mitt i stan
Butiken är snygg. Här finns ett urval av kylskåp, tvätt- och diskmaskiner, spisar, ugnar och ett superfräscht kök, där man kan laga mat.
Mieles Sverige-vd Kent Oderud är på plats och berättar att man här planerar att ha kockledda matkurser och andra roliga evenemang.
Markus Miele och Reinhard Zinkann är tillresta för att beskåda den nyöppnade butiken och för att berätta om det som ligger bakom satsningen. De är bägge fjärde generationen ägare till företaget som startade 1899.
–Sverige är en viktig marknad för oss. Här är Miele väl positionerade och svenskarna är kvalitetsmedvetna när det kommer till kök och vitvaror, säger Reinhard Zinkann.
Markus Miele betonar att de är ett tillverkande företag som under de första 100 åren endast sålde genom återförsäljare. Det är först på senare år som företaget öppnat egna kanaler till slutkund.
De första av Mieles ”Experience centers” startade för omkring 15 år sedan. Från början som ett slags showroom i anslutning till företagets landskontor. I dag finns de i många länder, den svenska anläggningen ligger i Solna.
–Till våra experiencecenters kommer människor som ska bygga om kök, eller håller på att bygga sig ett hus. De är verkligen på jakt efter rätt utrustning. Med våra citybutiker vill vi istället fånga intresset från förbipasserande, som kanske tittar in på lunchen eller på väg från jobbet, säger Markus Miele.
Marknadshål
I dag finns det nästan inga handlare i stadskärnorna som säljer stora vitvaror. Reinhard Zinkann förklarar att det uppstått ett marknadshål som Miele vill utnyttja.
–Det är ju mer bekvämt att gå till en handlare mitt i staden, välja sin tvättmaskin och få den hemkörd och installerad, säger han.
Markus Miele framhåller också att vitvarusäljare sällan exponerar sina produkter på ett kvalitativt sätt som passar i stadskärnornas utbud.
De båda herrarna ser sig belåtet om i den fräscha butiken och säger att allt är gjort för att göra Miele ännu mer synligt, och att tanken är att även deras vanliga återförsäljare ska dra nytta av satsningen.
–Vi håller samma priser över hela linjen och vi konkurrerar inte med de vanliga återförsäljarna. Där vi öppnat egna butiker har hela regionen nåt bättre försäljning,framhåller de.