Svensk nätbutiker poppis hos nordiska grannar
Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden”.
En fjärdedel av den sammanlagda nordiska e-handeln, 53,6 miljarder kronor, består av köp från utländska sajter.
Storbritannien och Kina ligger jämsides som de mest populära länderna för nordbor att handla från, följda av Tyskland, USA och Sverige.
Finnarna flitigaste utlandsshopparna på nätet
Totalt sett handlade 11 procent av de danska e-handelskonsumenterna, 13 procent av de norska e-handelskonsumenterna och 20 procent av de finska e-handelskonsumenterna från svenska webbutiker.
Det betyder att över 400 000 nordiska konsumenter handlade från Sverige under 2016.
Sverige står sig i konkurrensen
– Sverige är ett land med många starka varumärken, som har bra erbjudande och efterfrågade produkter. Att vi hamnar högt upp bland våra nordiska grannars favoritländer är inte så konstigt. Många svenska webbutiker har kommit långt i sitt erbjudande med hur användarvänliga de är, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.
Rapporten E-handeln i Norden i korthet:
- Nordiska e-handelskonsumenter köpte varor på nätet till ett värde av 218,6 miljarder kronor under 2016
- Mer än var tredje nordisk e-konsument handlar från utlandet
- En fjärdedel av den sammanlagda nordiska e-handeln, 53,6 miljarder kronor, skedde från utländska sajter
- Fyra av fem e-handlande nordbor anser att det är viktigt att få välja leveranssätt när man gjort ett köp i en webbutik
- Var fjärde nordisk konsument som e-handlat har genomfört ett köp med sin mobiltelefon