Eko och premium inga hyllvärmare på Systemet
Fortsatt stort förtroende för svenska Systembolaget, av kunder som efterfrågar alltmer alokoholfritt och eko och gärna väljer varor med en högre prislapp.
Rörelseresultatet för helåret uppgick till 217 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 179 miljoner föregående år och beror främst på lägre avskrivningar i år. Ytterligare en förklaring är att Systembolaget under året arbetat med kostnadseffektiva lösningar genom ett nytt affärssystem och översyn av processer, skriver ledningen.
– Alkoholfritt och ekologiskt producerade drycker är andra segment som har ökat. Försäljningsvolymen av det alkoholfria sortimentet ökade med 11 procent 2016, jämfört med föregående år. Enligt CANs senaste undersökning håller trenden mot minskad alkoholkonsumtion i sig, vilket är väldigt glädjande, säger vd Magdalena Gerger .
Nöjda monopolkunder
Sifo mäter regelbundet allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt, med ett mått som kallas OPI. OPI låg 2016 fortfarande högt, på 76 procent. Nöjd Kund Index (NKI) visade vid senaste mätningen ett resultat på 84, samma siffra som förra årets rekordnivå, konstaterar Systembolagets ledning i ett pressmeddelande.
Synen på Systembolagets samhällsansvar, ett av de kvalitetsområden som är viktigast för kunderna, ökar och bidrar till den fortsatt höga nivån.
– Det är glädjande att vårt långsiktiga fokus på kundmötet ger tydliga resultat och att vi även detta år har ett starkt stöd för ensamrätten och ett högt NKI, säger Magdalena Gerger.
"Begränsar alkoholskadorna"
2017 kommer Systembolagets nya strategiska plan att omsättas i verksamhetsnära aktiviteter. Fokus kommer att ligga på att fortsätta satsa på kundmötet och att öka kunskapen om alkoholens risker.
– Tack vare Systembolagets ensamrätt begränsas alkoholskadorna i Sverige, och färre människor far illa av alkoholens effekter, säger Magdalena Gerger.