Eko-mat slår nya rekord.
Förra året ökade Hemköp den ekologiska försäljningen med 20 procent. Nu har andelen ekologiskt nått tio procent av Hemköps livsmedelsförsäljning.
– I januari i år nådde vi en drömgräns. Då var den ekologiska andelen i snitt för första gången över tio procent, säger Thomas Gäreskog , vd för Hemköp i ett pressmeddelande.
Under 2016 ökade den ekologiska andelen till i snitt 9,3 procent, jämfört med 8,2 procent året innan.
Efter det har kurvan bara fortsatt peka uppåt. I januari 2017 passerades en magisk gräns: 10,3 procent.
– En förklaring är e-handeln som vi startade i fjol. Där ser vi att våra konsumenter handlar betydligt mer ekologiskt än i fysiska butiker, säger Thomas Gäreskog.
Av de ekologiska varor som säljer mest toppas listan av bananer, följt av ägg, mjölk, nötfärs och matfett.Överlag är mejeriprodukter stora i det ekologiska sortimentet.
Med det ökade intresset från konsumenterna följer också ett ökat sortiment. Under 2016 tillkom ett 50-tal nya ekoartiklar enbart inom det egna varumärket Garant.
– Vi fortsätter att satsa ekologiskt under 2017. Vårt sortiment kommer att utökas med fler produkter. När volymerna ökar kan vi också erbjuda konsumenterna fler ekovaror till lägre pris, säger Thomas Gäreskog.
Hemköp skriver att de har som mål att till 2020 öka sin försäljningsandel av ekologisk mat till 15 procent, och att vissa enskilda butiker nästan är där redan.
Nya Hemköp Nacka Forum i Stockholm öppnar den 23 februari. Där ska fokus ligga på ekologisk och hållbar mat.
– Vårt mål är att vara uppe i en ekoandel på 13,5 procent redan vid årsskiftet, säger butikschefen Joselin Mella .
Och när nya Hemköp Falun slår upp sina portar i nästa vecka så kan butikschefen Mikael Sjöstrand skryta med kedjans längsta ekologiska avdelning.