23948sdkhjf

Här är var tionde vara eko

Hos Coop är ekoandelen av försäljningen nu uppe i tio procent. I näthandeln ligger den på den dubbla. – Med en ekoandel på 10 procent är Coop bland de bästa i världen bland de rikstäckande matkedjorna, säger Coops hållbarhetschef Louise König.
Förra året slog Coops ekologiska försäljning rekord. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent.

Ekobananer storsäljaren

Ekobananer toppar säljlistan. Även ägg, mjölk, tomater, morötter och nötfärs placerar sig i topp på listan.

Det är Coopbutiken i Järna som har högst ekoandel inom Coopsfären med 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (27 procent), som dessutom är nominerad till Årets Ekobutik på Ekogalan, följd av Coop i Bagarmossen (26 procent).

I näthandeln specifikt är ekoandelen uppe på 21 procent.

Mer eko att välja på

Under förra året växte Coops ekologiska sortiment vuxit med drygt 360 nya produkter, varav 61 kom från Coops egna varumärke Änglamark.

I sitt eget pressmeddelande lyfter Coop fram Änglamarksglassen med KRAV-märkt grädde och ägg, hönsbiffar och hönsbullar.

Hållbarhet och eko i samklang

Grunden i de sistnämnda är kött från KRAV-märkta värphöns som tidigare kasserades. Köttet blandas ut med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna fick nyligen ett hedersomnämnande när tidningen MåBra listade årets bästa hälsomat.

– Coops hållbarhetsarbete och produktutveckling går här verkligen hand i hand. Hönsbullarna och biffarna är ekologisk mat, som dessutom minskar svinnet och innehåller mindre rött kött vilket är positivt för hälsan och klimatet, säger Jonatan Tullberg , chef för Coops egna varumärken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062