23948sdkhjf

Splittrad bild av tilltron i handeln

Inför julen, årets viktigaste handelsperiod, brukar handlarhumöret vara ljust. Det visar sig också i senaste Handelsbarometern. – Framtidsindikatorn steg i november med handlarnas förväntningar om en ökande julhandel, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel.


2,4 procent gick den upp för detaljhandeln i stort visar senaste Handelsbarometern från Svensk Handel, för november.

Men bilden är splittrad.

Dagligvaruhandlarnas framtidstro för den egna butiken minskade med 4,4 procentenheter. Sällanköpshandlarnas tro på den egna butiken ökade bara marginellt, med 0,6 procent.

Vanligast är att handlarna är mer positiva till den egna butikens framtid än till detaljhandeln i stort.

– Det är fortfarande så att handlarna är mer positiva till utvecklingen för den egna rörelsen, än för handeln som helhet. Men gapet däremellan är nästan försvunnet. Det man tror om sin egen butik har gått ner. Samtidigt som det man tror om branschen som helhet gått upp ganska mycket, säger Jonas Arnberg och fortsätter:

– Jag vill inte spekulera men den dagen handlarna inte tror sig om att kunna ta marknadsandelar, då är det en negativ signal mot marknaden.

Rapporten baseras på en telefonundersökning med 200 slumpvis utvalda butikschefer och butiksägare, där hälften är dagligvaruhandlare och hälften sällanköpsvaruhandlare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064