Dags att reflektera
Försäkringsbolaget If släpper för tredje året en kollektion av reflex-accessoarer. Denna gång i samband med modeföretaget Weekday.
Weekday har tagit fram reflekterande accessoarer som ska få fler att synas i mörkret och på så sätt bidra till att minska olyckorna. Initiativet startade 2014 tillsammans med modemärket BACK och den uppmärksamma reflexkollektionen ”Watch Your Back”.
Förra året följde If upp succén tillsammans med jeansgurun Örjan Andersson och reflexkollektionen ”If You Can See Me”. Bakom årets kollektion står Weekday.
– Att ändra beteenden är svårt och det krävs tålamod och uthållighet för att lyckas. Vi är därför väldigt glada att Weekday, som har stort genomslag och kunskap om den grupp människor som använder reflexer minst, nu tar över stafettpinnen, säger Katarina Mohlin , kommunikationsdirektör på If, i ett pressmeddelande.
Årets mörkaste period står för dörren. Då ökar antalet fotgängare som skadas i trafiken. Trots att en reflex halverar olycksrisken visar en undersökning genomförd av If att tre av fyra (76 procent) av svenskarna sällan eller aldrig bär reflex.
Bland unga är det mindre än två av tio som alltid har reflex när de är ute i mörkret.
– Weekday har länge arbetat med frågor som rör mode, människor och socialt ansvar. Genom vårt samarbete med If vill vi visa på att mode faktiskt kan bidra till en ökad säkerhet i trafiken. Vi hoppas att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Liselott Olovzon , Head of Marketing på Weekday.
Årets reflexkollektion finns att köpa i Weekdays butiker och webbshop från och med den 1 november. Kampanjen kommer också att gå i Norge och Finland.