23948sdkhjf

Intressant morgon på Retail Forum

Årets upplaga av Dagens Handels Retail Forum är i gång. Ett hundratal personer har samlats på Scandic Crown i Göteborg för att få nya insikter om tredje vågens handel.
- Vi har gått från köpresa till kundresa. Det sade Postnords e-handelsanalytiker Carin Blom när hon talade på Dagens Handels Retail Forum på tisdagsmorgonen. Hennes budskap till handlarna är solklart - om du fortsätter att göra samma saker som tidigare kan du inte förvänta dig samma framgång. Kunderna i dag kräver så mycket mer:

– Bekvämlighet slår den gamla framgångsformeln produkt och pris. Nu vill kunden ha tillgång till ett mycket större utbud, anpassat efter individuell smak och speciella behov.

– Kunderna vill bli betraktade som personer inte som representant för en grupp "medelålders, kvinna, kattägare" .

En viktig del i personaliseringen är att kunderna får leveranser på de sätt de önskar till den plats de vill.

Markus Trautman på Postnord berättade om en undersökning som gjorts tillsammans med HUI. Den visar att svenska konsumenter lämnar en e-handlare på grund av att det leveransalternativ de vill ha inte erbjuds. Valfri leverans betecknas som viktigt, men omkring hälften uppger att de inte erbjuds tillräckligt många alternativ.

Anders Johansson Eickhoff, vd för Skånska Byggvaror var nästa talare. Han berättade om det lyckliga "äktenskapet" mellan Skånska Byggvaror och trädgårdskedjan Plantagen.

Skånska Byggvaror har en mer än 50-årig historia som distanshandlare för byggvaror. För några år sedan insåg man att det krävdes en fysisk närvaro på marknaden för att tillväxten skulle bli vad ägarna önskade.

Plantagen skulle i samma veva lägga ner sin försäljning av byggvaror. Det fanns utrymme i butikerna, och Skånska byggvaror kunde glida in där utan att göra så stora investeringar. I butiken visas produkterna, men det finns ingen produkt att köpa, bara att beställa.

- Det har blivit lyckosamt för bägge parter, säger Anders Johansson Eickhoff. Han berättar att shop-in-shop-lösningen givit en omnikanaleffekt. I de städer där Skånska Byggvaror flyttat in hos Plantagen ökar e-handeln enormt snabbt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064