Byggvaruhandel säljer mode
Byggvaruhandelsföretaget Karl Hedin AB har träffat avtal med De Palma Workwear, ett företag som säljer väldesignade arbetskläder.
AB Karl Hedins anläggning i Fagersta blir först ut av kedjans butiker att lansera varumärket.
De Palma Workwear lanserade sin första kollektion i februari i år.
Då berättade vd Jonas Skommevik för Dagens Handel att kläderna är utvecklade för målgruppen professionella hantverkare och händiga privatpersoner som älskar riktiga verktyg och funktionella kläder.
Bolaget har en intressant historia:
Jonas Skommevik berättar att företaget köptes i Kalifornien av Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand i början av 2000-talet. Bolaget drevs från Sverige med filial i Kalifornien, något som i längden visade sig otympligt.
För ett par år sedan tittade men på kundgruppen, såg att den till 85 procent bestod av män i 20-50-årsåldern som arbetade som hantverkare. Resten var män som älskar att arbeta med händerna på fritiden.
För att få kapital till omvandlingen kontaktades ett antal vänner och lojala kunder med erbjudande om att bli aktieägare.
− Ett slags crowdfunding old-school, säger Jonas Skommevik.
Enligt De Palma- ledningen finns det en stark efterfrågan på designade arbetskläder:
– Man ska kunna gå direkt från jobbet till krogen utan att byta, säger Jonas Skommevik.
Han framhåller också att det i dag finns en stark hantverkartrend både i modet och livsstilsmässigt:
– Många människor som har helt andra yrken vill klä sig i snygga arbetskläder och göra genuina jobb med sina händer på fritiden. Kanske som en reaktion mot att allt mer digitaliseras, säger han.
– De Palma Workwear har ett intressant sortiment med en känsla och design som träffar helt rätt hos vår målkund. Ett helt nytt koncept för branschen som det ska bli roligt att följa utvecklingen på samt vara delaktig, säger Samuel Jansson , platschef hos AB Karl Hedin i Fagersta i ett pressmeddelande.
För De Palma är avtalet med Karl Hedin en viktig milstolpe.
- Vi är glada att de väljer att inleda ett samarbete med oss. Dels för att bolaget i sig är ett av de mest välrenommerade och största i Sverige inom sitt segment och dels för att vi kan konstatera att de gjort samma bedömning av marknaden, kunden och dess efterfrågan och behov av ett varumärke som De Palma Workwear som vi har gjort, vilket känns fantastiskt motiverande, säger Jonas Skommevik.