Ansiktslyftning för Skärholmen
Med ny ägare på plats rustas Skärholmen centrum. Centrumet ska återfå sin ursprungliga profil, torgen får en central betydelse och förutsättningarna för handeln förbättras.
Grosvenor har stora planer. De ursprungliga gatorna och husen ska återställas så att centrumets ursprungliga urbana miljöer återskapas på ett nutida sätt. Centrumets olika delar ska länkas ihop bättre och här spelar torgen en viktig roll. Grosvenors ledningen konstaterar att torgen är den naturliga platsen för restaurang- och nöjesutbud, en allt viktigare beståndsdel av den framtida utbudsmixen.
I pressmeddelandet delger man visionen om att Skärholmen centrum som "ett levande och genuint urbant regioncentrum med södra Stockholms största utbud gällande mat, mode, kultur, service, caféer och restauranger".
– Vi är övertygade om att Skärholmen kommer att ha en fortsatt mycket positiv utveckling och vi ser fram emot att välkomna ett flertal nya hyresgäster vilka inte finns i söderort ännu, säger Carl Strufve på Grosvenor Europe.
Ombyggnationerna pågår fram till 2019 i flera mindre etapper. Första etappen är avklarad i slutet av november. Då invigs den turkiska bagelkedjan Simit saray, Lindex och Johnells flyttar in i sina större och ombyggda butiker och Gant öppnar sin första butik i södra Stockholm.
Förutom Skärholmen centrum har Grosvenor bland annat historiska byggnader i centrum av franska Lyon och shoppingcentrumen Liverpool One i Storbritannien.
Skärholmen centrum-fakta
Byggnadsår: 1968
Boende i upptagningsområdet: 300 000 personer
Uthyrningsbar yta: Total 97.978 m2 (Varav retail 64.405 m2 )
Retail: 133 st
Restauranger/caféer: 23 st
Service: 33 st
Parkeringsplatser: 3 300
Besökare/år 15 miljoner (2015)