23948sdkhjf

Styrkebesked från trafikbutikerna

Året har startat bra för servicehandeln. Allra bäst gick det för trafikbutikerna. – Det var glädjande att se att försäljningen under första kvartalet 2016 fortsatte att gå starkt och att den uppåtgående trenden håller i sig, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk servicehandel och fast food.
Servicehandelsindex från branschorganisationen Svensk servicehandel och fast food visar att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,3 procent under det första kvartalet 2016.

Allra bäst gick det för trafikbutikerna som ökade med 4,7 procent. Framförallt är det deras försäljning av varm mat och dryck och kiosksortiment som bidragit till periodens goda tillväxt.

Fika och spel

Men de andra kategorierna i servicebranschen står inte stort efter. Alla fem delbranscherna i Servicehandelsindex uppvisade positiva tillväxttal under kvartalet.

Fast food ökade med 4,5 procent, café med 3,5 procent, minilivs med 2,5 procent och spel och tobak med 1,4 procent.

– Särskilt glädjande är att alla fem delbranscherna uppvisade stigande försäljning, säger Bengt Hedlund .

Optimism i branschen

Servicehandlarnas framtidstro minskade från 54 från 50 procentenheter under första kvartalet 2016 – men kan fortfarande anses vara hög. Detta illustrerar den optimism som präglar branschen för tillfället, kommenterar branschorganisationen.

Kedjeaktörerna är alltjämt mer optimistiska än de enskilda handlarna. Få tror att försäljningen kommer att minska, men en tro på oförändrad försäljning är vanligare bland enskilda handlare än kedjeaktörer. Detta speglas delvis av att försäljningsutvecklingen har varit bättre för kedjeaktörerna under kvartalet, men det är även möjligt att de enskilda handlarna är mer försiktiga i sina prognoser.

– Att både kedjeaktörer och enskilda handlare tror på försäljningsökningar framöver lovar gott inför resten av året, säger Bengt Hedlund och fortsätter:

– Det finns dock orosmoln i form av skattehöjningar och sämre arbetsvillkor för unga, men resultatet från första kvartalet visar att servicehandelns erbjudande attraherar dagens konsumenter. Om trenden håller i sig kan 2016 bli ett bra år för servicehandeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063