23948sdkhjf

Lönsam tillväxt för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade för Odd Molly under första kvartalet. Nu laddar modeföretaget för fler butiker. Första butiken i Norge öppnar i Oslo i slutet av maj.
Modebolagets nettoomsättning under första kvartalet, januari till mars, uppgick till 117,7 miljoner kronor jämfört med 100,7 miljoner samma period i fjol vilket var en ökning med 17 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,2 procent vilket var i linje med i fjol och rörelseresultatet uppgick till 8,5 miljoner kronor jämfört med 9,5 miljoner.

Resultatet efter skatt minskade dock jämfört med första kvartalet i fjol men uppgick till 5,9 miljoner jämfört med 7,6 miljoner kronor.

Bad och skor går bra

– Vi har haft en fantastisk försäljningsökning på webben tack vare proaktivt arbete på bred front, och även övriga egna försäljningskanaler utvecklades starkt. Under kvartalet nådde vi totalt 14 egna butiker vilket är sex fler än motsvarande period föregående år. Våra nyaste produktgrupper bad och skor säljer snabbt slut hos våra kunder, vilket ger oss självförtroende att fortsätta utveckla Odd Mollys livsstilskoncept både fysiskt och digitalt, säger vd Anna Attemark i en kommentar till rapporten.

Bolaget flaggar dock för att investeringar i bland annat butiker medför kostnader som påverkar resultatet både positivt och negativt.

Butiker i Oslo och Vail

Under kvartalet öppnade Odd Molly butik i Emporia i Malmö och ytterligare en butik i Malmö öppnar i Hansa i höst.

Därtill har modeföretaget tecknat kontrakt för sin första egna butik i Norge, på Oslos Karl Johans gate, som enligt planerna öppnar i slutet av maj.

I amerikanska Vail öppnar en återförsäljare en Odd Molly-butik, efter att ha lyckats väl försäljningsmässigt med bolagets shop-in shop-lösning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11