Nytt system ska minska felbetalningar
Runt fem procent av kreditkortstransaktioner på nätet avbryts på grund av felaktigheter i betalningssystem. Nu finns ett system som gör att fler transaktioner går igenom..
Problemet är ganska omfattande. Nära fem procent av kreditkortstransaktioner på nätet avbryts på grund av felaktigheter i betalningssystem.
Stockholm.
Nu lanserar Adyen, som är ett globalt teknikföretag inom betallösningar, ett nytt verktyg kallat Revenue Accelerate . Nyheten presenterades på konferensen Money 20/20 i Köpenhamn i början av april.
I ett pressmeddelande skriver Adyen att det datadrivna automatiserade verktyget är utformat för att avsevärt öka antalet lyckade kreditkortsbetalningar på den globala marknaden samt att lanseringen förbättrar Adyens heltäckande betalningslösning och öppnar upp möjligheter för tillväxt hos e-handlare.
De skriver vidare att Revenue Accelerate syftar till att omvandla de felaktigt stoppade betalningarna till faktiska intäkter, utan att det ska krävas något ytterligare från e-handlaren.
– Betalningsströmmarna kan till viss del liknas vid en typ av viskningslek där pengarna som köparen sätter in skickas genom flertalet gamla system som inte är utformade för att kommunicera med varandra, säger Jussi Lindberg , affärsutvecklingsansvarig för Norden och Baltikum på Adyen i pressmeddelandet.
Resultatet blir att de gamla systemen översätter eller tar bort data, eller helt nekar transaktionen, vilket gör att det som i slutändan kommer tillbaka i form av respons inte längre stämmer överens med det initiala meddelandet. Genom att data försvinner ökar risken för att transaktionen inte godkänns.
Revenue Accelerate blir en del av kärnan i Adyens heltäckande globala betalningsplattform, med direkt anknytning till alla kreditkortssystem. Detta innebär att Adyen har insyn i samtliga processer och kan samla in mer transaktionsdata än övriga system. Revenue Accelerate använder denna data för att skapa intelligenta regler och anpassa varje betalningsförfrågan i realtid för att på så sätt maximera chanserna för lyckade betalningar.
Det oberoende undersökningsföretaget Forrester lanserade i veckan en rapport där det framgår att de företag som hittills tillämpat Revenue Accelerate har ökat sina intäkter med 1,43 procent.
– E-handelsföretag behöver utmana sina betalningsleverantörer för att säkerställa att de inte bara hanterar deras betalningar utan faktiskt bidrar till företagets tillväxt, säger Pieter van der Does , VD och grundare av Adyen. Vi kan erbjuda Revenue Accelerate just för att vi, till skillnad från andra betalningslösningar, har skapat en helt ny infrastruktur som drar nytta av all data som behövs för att optimera lyckade betalningar.
Det nya verktyget är tillgängligt för alla Adyens kunder.