23948sdkhjf

Polarn O. Pyret stänger och öppnar nytt

Nu ska klädkedjan Polarn O. Pyret fokusera på sina viktigaste marknader. Kedjan lägger ner i Holland och Kina. Däremot ska fler butiker öppnas i Finland och Norge.
– Åtgärderna har ett tydligt syfte – att öka lönsamheten för Polarn O. Pyret och skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt. De marknader som vi nu helt avvecklar har hittills endast inneburit negativ lönsamhet medan de större marknader, där vi har uppnått en viss närvaro och omsättning, historiskt har uppvisat en godkänd lönsamhet. Jag är övertygad om att lönsamheten har potential att öka i högre takt efter att dessa åtgärder är genomförda, säger Magnus Håkansson , vd och koncernchef Rnb retail and brands i ett pressmeddelande.

E-handeln kvar i Holland

Nedläggningen berör inte produktionskontoret i Hong Kong, som fortsätter sin verksamhet i nuvarande form. Även den holländska e-handelsverksamheten kommer att finnas kvar efter nedläggningen av de tre fysiska butikerna i Holland.

Processen med att avveckla verksamheterna på de berörda marknaderna inleds omedelbart och beräknas vara slutförd senast juni.

Den totala försäljningen i Holland och Kina uppgick under räkenskapsåret 2014/2015 till 11 miljoner kronor, att jämföra med Polarn O. Pyrets totala omsättning på 667 miljoner kronor för 2014/2015.

Lönsam tillväxt i Finland och Norge

– Fokuseringen på de större marknaderna innebär att vi nu kan frigöra resurser och tydligare prioritera våra investeringar till våra kärnmarknader där vi har goda möjligheter att skapa värde för våra kunder och aktieägare, säger Magnus Håkansson och fortsätter:

– Beslutet att öka antalet butiker i Finland och Norge fram till juni 2017 innebär att nettoantalet butiker kommer att öka de kommande 15 månaderna. Förutsättningarna för en lönsam tillväxt i Finland och Norge har möjliggjorts genom förvärven av franchsietagarna i respektive land.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063