Helsingborg tar koll på smakerna
Helsingborg vill sätta sig på kartan som matstad. Krograce, krögarby och stadsfesten HX har hittills kommit ut av detta arbete, liksom en färsk rapport.
I januari i år drog projektet Sveriges matstad igång. Ett krögarnätverk har bildats i staden, med 70 medlemmar som under året arbetat med krograce, krögarby och stadsfesten HX.
– Vi har hela tiden utgått från gräsrötterna. Och det är viktigt i en bransch som rymmer så många olika företag som är intresserade av varandra. Kockar har till exempel koll på odlare och vice versa, säger projektledaren, tillika kocken, Rikard Nilson .
En förstudie har tagits fram. Rapporten har tittat på områden som innovationer, kompetensutveckling, näringslivsutveckling och mat i det offentliga rummet.
I veckan bildades ett företagskluster, Food evolution, med 150 medlemmar för samverkan, kompetens, innovationer och marknadsföring.
– Mat och livsmedel sysselsätter väldigt många människor och branschen har potential att växa i vår region. Samtidigt är detta något som alltför få känner till och som därför har möjlighet att utvecklas ytterligare, säger Peter Danielsson.