23948sdkhjf

Kappahl: "Ett utmanande år"

Det har varit ett mellanår för Kappahl, med vikande försäljning och resultat. Men modekedjan satsar fortsatt framåt med ytterligare ett nytt "stand alone"-koncept som får premiär i Mall of Scandinavia. Förutom mode kommer den nya butiken att sälja inredningsdetaljer.
Kappahl verksamhetsår 2014/2015 beskrivs som ett mellanår. "Inte desto mindre har det varit ett viktigt år med stort fokus på satsningar för framtiden." skriver Anders Düring i sitt vd-ord i senaste rapporten.

Modekedjans nettoomsättning för fjärde kvartalet, juni-augusti, minskade med 3,0 procent och med 3,3 procent för helåret. Omsättningen i jämförbara butiker var oförändrad i fjärde kvartalet och – 2,2 procent för helåret.

I sitt vd-ord ger Anders Düring några förklaringar till den minskade försäljningen. Största orsaken, skriver han, har varit svag försäljning i två av årets viktigaste försäljningsperioder, maj och augusti. Också färre antal butiker 368 (377), ombyggnationer av butiker, en svag konjunktur i Finland och stora utmaningar för verksamheten i Polen har påverkat verksamhetens omsättning negativt.

Vädret och kollektionerna i osynk

Rörelseresultatet exklusive engångsposter, för kvartalet är 62 (92) miljoner kronor och för helåret 208 (295) miljoner kronor. Lönsamhetsutvecklingen har påverkats av den svaga försäljningen men även av en lägre bruttomarginal vars utveckling är starkt kopplad till en lägre andel fullprisförsäljning, skriver vd.

Han konstaterar vidare att störst påverkan har varit dålig passning mellan kollektionsintroduktioner och väderförhållanden vid tre kritiska tidpunkter under året.

Mer på nätet

Investeringarna har under året ökat med 100 procent. Det nya butikskonceptet rullas ut, kedjans närvaro på nätet ökar, logistikflödet vässas och varumärket ska bli tydligare.

Rent konkret har detta bland annat inneburit att 27 butiker byggts om, e-butiken lanserats i Norge och Finland och ett nytt distributionssystem till butiker sjösatts.

Nya tag i Polen

Kappahls närmare 400 butiker finns i Sverige, Norge, Finland och Polen. Runt en fjärdedel av sortimentet är hållbarhetsmärkt. Kappahl är noterat på Nasdaq Stockholm.

I Polen, där kedjan idag har 40 butiker, ska den nya landschefen som tillträdde i september vända utvecklingen genom att koncentrera verksamheten till färre städer och introducera e-handel i slutet av 2015

Nytt "stand-alone-koncept"

Snart öppnar nya Newbie stores i Norge och Sverige, kedjans nya barnkoncept som också omfattar heminredning.

I november är det premiär för nästa stand-alone koncept, Hampton Republic 27. Premiärplatsen blir nya jättegallerian Mall of Scandinavia i Solna.

– Då kommer detta varumärke att utökas med heminredningsdetaljer, berättar Anders Düring.

Fjärde kvartalet (juni-aug) Helåret (sept-aug) 2014/2015 2013/2014 Förändring 2014/2015 2013/2014 Förändring Nettoomsättning, MSEK1 1491 185-364 5884 743-155Rörelseresultat exklusive engångsposter, MSEK6292-30208295-87Rörelseresultat, MSEK5269-17198272-74Bruttomarginal, %57,459,3-1,960,160,8-0,7Rörelsemarginal exkl engångsposter, %5,47,8-2,44,56,2-1,7Resultat efter skatt, MSEK3032-2111129-18Resultat per aktie efter utspädning, SEK (Not 1)0,390,42-0,031,451,71-0,26Kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK80836534520
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062