Kraftig ökning för Lidl
Den tyska lågpriskedjan Lidl ökade omsättningen i sina svenska butiker med 11 procent under fjolåret.
Nettoomsättningen uppgick till 7,9 miljarder kronor. Ökningen med 11 procent är den högsta av de etablerade dagligvaruaktörerna. Ökningen beror i första hand på ökad försäljning i befintliga butiker. Fyra nya butiker, i Ljusdal, Ljungby, Erikslust i Malmö och Rinkeby i Stockholm, öppnade under fjolåret.
Avsikten är att öppna 10-15 nya butiker de kommande tre åren.
Ökad försäljning bidrog också till att Lidls svenska verksamhet kunde ge vinst för tredje året i rad. Vinsten för 2014 blev 43 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 9 miljoner i överskott året innan.
– Att Lidl går med vinst för tredje året i rad är ett kvitto på att vi lyckas erbjuda ett sortiment av hög kvalitet till ett lågt pris, säger Conor Boyle , vd för Lidl Sverige.