De ger bästa köpupplevelsen
Tre finalister slåss om titeln att ge den bästa totala köpupplevelsen.
"Vinnaren av Årets totala köpupplevelse ska vara en butik eller butikskedja som på ett framgångsrikt sätt ger kunden en upplevelse i världsklass, där koncept, personal och sortiment/erbjudande tillsammans bidrar till en total kundupplevelse, som i sin tur leder till ökad varumärkeslojalitet och försäljning", står det bland annat i kriterierna för kategorin.
Juryn, som består av Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg , professor Magnus Söderlund , Handelshögskolan i Stockholm, Jan Lundin , försäljningsdirektör Dooria, Payman Hazheer , vice vd Workshop och Carolina Ramsten , mediachef Dagen Handel, har utsett tre finalister som kommer att finnas på plats på galan.
Det handlar om tre handelsföretag med helt olika koncept. Bubbleroom, som säjer mode på nätet men också börjar öppna fysiska butiker "för att finnas där kunden finns och för att kunna leverera allt det som inte går att göra online" . Gekås i Ullared, som "servar en köpupplevelse som börjar innan kunden ens har åkt hemifrån och som tar hänsyn till behoven hos alla familjemedlemmar" . Och Ica Stop i Täby, som "med engagemang, inspiration och nytänk med ett stort paket av upplevelserelaterade komplement till kärnan lyckas ta vara på det lokala kundflödet genom att leverera en fin köpupplevelse".
Årets totala köpupplevelse är en av tolv kategorier i Retail Awards som arrangeras av Dagens Handel och Svensk Handel för åttonde gången. #retailawards2015