23948sdkhjf

VRG ökade försäljningen och minskade förlusten

Efter en lyckad juhandel och bra januarirea tappade försäljningen i VRG:s butiker fart i februari. Försäljningen i jämförbara butiker under kvartalet ökade ändå med 8 procent. Resultatet är fortsatt negativt.
Venue Retail Groups, med butikskedjorna Accent och Rizzo, andra kvartal har en mycket blandad konsumtionskaraktär och innefattar den viktiga julhandeln i december, den traditionella reamånaden januari och vårstarten i februari.

– Vi hade en lyckad julförsäljning och bra reaförsäljning – men till följd av en lagerflytt fick vi vissa leveransstörningar som tillsammans med sena inleveranser gjorde att vi tappade fart i februari. Till det kommer att vi hade ett lågt lager att sälja ifrån då vi planenligt sålt ut äldre varor inom vårt accessoarkoncept med högre rabatt än vanligt för att göra plats för det nya sortimentet. Det i sin tur påverkade bruttomarginalerna negativt, kommenterar Christel Kinning , vd för Venue Retail Group, VRG.

Koncernens nettoomsättning var 265,1 miljoner kronor (256,7) under kvartalet, december 2014 till och med februari 2015. Resultat efter skatt uppgick till -5,6 miljoner kronor (-8,1).

– Sammantaget visar siffrorna för kvartalet att vi hade en stabil försäljning, med en ökning både totalt och i jämförbara enheter, men att resultatet tyngdes av svagare bruttovinst till följd av våra satsningar på att uppgradera sortiment, kommunikation och koncept, kommenterar Christel Kinning.

Under kvartalet stängdes nio olönsamma butiker. Totalt hade VRG 143 butiker i slutet av februari.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066