23948sdkhjf

Skönhetsföretag går samman om multikanal

Två stora aktörer inom hårvårdsprodukter och tjänster gör från årsskiftet gemensam sak. Målet är att ge kunden en verkligt kanaloberoende upplevelse.
Det är Lyko.se och Bellbox som går samman.

– Det här är ett ett unikt samgående: en ledande aktör i den fysiska världen går samman med en ledande aktör från online sidan. Ofta handlar kanalintegration annars om att en e-handlare gör butiker och en fysisk handlare går online, säger Håkan Håkansson , idag vd för Bellbox.

Nät + butik = multikanal

Lyko.se är idag huvudsak näthandel av hår- och skönhetsprodukter. Till varumärket hör också två hårvårdssalonger, med produktförsäljning.

Bellbox har också näthandel av hårvårdsprodukter, men har sin tyngdpunkt i en kedja av 30 butiker/frisörsalonger från Malmö och upp till Borlänge.

Klart till årsskiftet

– Vår intention är att ge en helintegrerad uppevelse för konsumeten. Framöver ska vi inte alls prata om fysisk butik kontra online utan möta kunden i alla kanaler, säger Håkan Håkansson.

Vid årsskiftet skall det nya gemensamma namnet vara klart. Då kommer ledning också att presentera hur det utökade totala utbudet ska presenteras för kund i de fysiska butikerna.

Lika stora

Lyko och Bellbox omsätter ungefär lika mycket och omsättningen för den kombinerade gruppen förväntas bli 500 miljoner kronor exklusive moms.

Bolagens försäljning sker idag i huvudsak i Sverige, men målet är att bli den ledande återförsäljaren av professionell hårvård i Norden.

Kombinerade butiker och salonger

Segmentet kallas ”salongsexklusiv hårvård” och det handlar om hårvårdsprodukter som leverantörerna inte vill sälja via andra återförsäljare än frisörsalonger och sajter som har en nära koppling till sådana.

– I alla våra trettio egenägda butiker har vi frisörverksamhet, med en till fyra anställda frisörer, berättar Håkan Håkansson.

I Bellbox butikerna/salongerna finns 50 varumärken och 4 000 produkter.

– Merparten av vår omsättning kommer från retail, säger Håkan Håkansson.

Richard Lyko vd

Integrationen ska vara genomförd i början av nästa år.

– Det är ett samgående där samtliga aktieägare och ingående bolag stöttar verksamheten framåt, säger Håkan Håkansson.

Majoritetsägare blir grundarfamiljen Lyko, där Richard Lyko blir vd i det nya bolaget. Håkan Håkansson tar posten som vice vd.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063