23948sdkhjf

Vinstlyft för underklädeskedjan

Juli-september ökade underklädesföretaget Björn Borgs försäljning med två procent.
– Höjdpunkterna för det tredje kvartalet var vår medverkan på modeveckan, god lönsamhetsutveckling samt god tillväxt för vår e-handel, säger Henrik Bunge , vd för Björn Borg.
Visningen i ett bergrum på Skeppsholmen i centrala Stockholm gav stort eko i pressen och Björn Borgs ledning uppskattar att pr-värdeet var 15–20 miljoner kronor, "många gånger större än kostnaden för eventet."

Mer under till jul
Vd Henrik Bunge beskriver ett tredje kvartal med fortsatt tuffa marknadsförhållanden. Det märks i en fortsatt nedgång av varumärkesförsäljningen och i en negativ utveckling i de egna svenska butikerna jömfört med föregående år.
Men den totala omsättningen ökar – främst tack vara en större levererad julkollektion från produktbolaget för underkläder, god tillväxt i e-butiken och fortsatt tillväxt i Finland och England.

Ökad fokus på sport

Henrik Bunge förutskickar ett ökat fokus på sportmode i koncernen. Bolaget har förstärkt med kompetens inom design, kreativ inriktning, försäljning och hr. Ledningen skriver vidare i rapporten att retailorgnisationen är under omstrukturering.

BJÖRN BORG Juli-september ,
miljoner kronor:
Koncernens nettoomsättning: 163,7 (160,2), exklusive valutaeffekter var omsättningen oförändrad.
Rörelseresultat: 32,8 (23,6).

BJÖRN BORG Januari-september ,
miljoner kronor:
Koncernens nettoomsättning: 403,5 (396,8), exklusive valutaeffekter var omsättningen oförändrad.
Rörelseresultat: 52,4 (33,7).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068