Pris till Lidl för Dill-kampanj
Lidl kammade hem ett pris i reklabranschens tävling 100-vattaren. Dagligvarukedjan fick 75 watts-priset för kampanjen om restaurangen Dill.
”Det är inte lätt att nå den önskade målgruppen när fördomar om kvalitet finns. Därför skapades ett kreativt anagram, som plötsligt blev allas samtalsämne och gjorde hela Sverige till budskapsbärare för kampanjen. Genom att använda ordlek i sin kommunikation på ett mycket genomtänkt sätt, drev man ökad försäljning och kunskap om varumärkets kvalitet. Grattis Lidl!”
Under tre veckor drev Lidl restaurang Dill i Stockholm, där den brittiske stjärnkocken Michael Wignall stod för matlagningen. Tidningar skrev om Dill, det twittrades, instagrammades och bloggades ivrigt om den goda maten. Men ingen upptäckte att det var Lidl som låg bakom tävlingen och hade kastat om två bokstäver i namnet. Alla rätter på restaurangen var tillagade att Lidls råvaror.