23948sdkhjf

Ica och Systembolaget kränger godis och lådvin med dubbelmoral

Handeln tar inte sitt ansvar när det gäller att främja hälsa och goda kostvanor trots att man låter påskina det. Istället låter man endast de kommersiella krafterna styra. Det skriver Mats Wallin i sin senaste krönika i Dagens Handel.

Varför tar inte Ica och andra dagligvarukedjor sitt ansvar och hjälper föräldrar – nu tjatar barn sönder sina föräldrar och vill ha godis när man står i kö vid utgångskassorna. Matkedjorna är med och bidrar till att barns sockerberoende ökar och att grunden läggs till dåliga vanor som ju tidigt i livet, men framförallt senare, kan skapa stora hälsoproblem.


Jag har ju skrivit tidigare om Icas ansvar som marknadsledare, inte minst mot bakgrund av att Ica säger att man vill vara en förebild inom ansvarsfullt företagande och att det är mycket viktigt att agera ansvarsfullt. Trovärdighet är också ett nyckelbegrepp för Ica inom sitt hållbarhetsarbete. Bland Icas ”Sju Punkter för Goda Affärer” finns: främja hälsa och goda matvanor.


En fråga till Ica: varför kan Tesco i England och Lidl göra det som alla föräldrar också i Sverige längtar efter? Tesco har nämligen lovat ta bort godis från utgångskassorna före årsskiftet. Och Lidl i England var snabba att haka på och har till och med redan genomfört förändringen. Ut med godis och in med nötter och andra hälsosamma alternativ. I England är detta en mycket stor debattfråga. Tesco och Lidl hade förmodligen inte gjort förändringen om det inte var för att det här är en mycket stor debattfråga, man vill inte utmana opinionen.


I Sverige förs inte debatten särskilt aktivt och därför agerar inte matkedjorna. Men mot bakgrund av de vackra orden som till exempel kännetecknar Ica så är det inte annat än ren och skär DUBBELMORAL.


Ett annat exempel är prissättningen på lådviner som är ytterst märklig om man beaktar Systembolagets samhällsansvar. Systembolaget säger: ”Den svenska alkoholpolitiken syftar till att förhindra all skadlig alkoholkonsumtion, bland annat genom att minska konsumtionen och minska skadliga dryckesvanor, därför erbjuder vi inte kampanjpriser, mängdrabatt eller gör reklam för våra produkter”.


Lådvinerna svarar för ca 65 procent av Systembolagets vinförsäljning och ligger bakom huvuddelen av den stora ökningen, 60 procent, av vinkonsumtionen sedan mitten av 90-talet. Och larmrapporterna kring lådvinernas förödande konsekvenser, inte minst för kvinnor, duggar tätt. Senast nu i slutet av juli!


Prissättningen av lådviner är skrämmande. Storsäljaren Umbala i trelitersbox kostar 165 kronor, dvs cirka 40 kronor för 75 cl. Bara Umbala står för 5,5 procent av hela systembolagets vinförsäljning. En jämförelse lådvin/flaska: Lindemans Chardonnay kostar som boxpris 73 kronor/l, samma vin i flaska kostar 100 kr/l. Det finns andra vinexempel med ännu större differenser.


Hur får man till den här ekvationen? Höj boxpriserna! De låga priserna på lådviner hänger inte ihop med Systembolagets samhällsansvar och uppgift! DUBBELMORAL! Och minska på utbudet av lådviner!


Socker och alkohol är två tunga droger som orsakar samhället gigantiska sjukvårdskostnader och många människor ett stort lidande. Det är dags att ta tag i dubbelmoralen. För Systembolaget är det ju ännu allvarligare, det är ett lagbrott!



Mats Wallin, retailkonsult, Unlimited Communication


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096