Hållbarhetsfrågan hetare än på länge
Det var stort fokus på miljöfrågorna i det svenska EU-valet. Det konstaterade flera analytiker när resultatet av valet granskades och diskuterades i olika media. Att intresset för miljö- och hållbarhetsfrågor ökar är en tydlig trend och framför allt de yngre väljarna tros ha fastnat för hållbarhetsbudskapen hos vissa partier.
Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen fram tills riksdagsvalet i höst, kommer det att bli ökat fokus på miljö och hållbarhet överlag i partierna framöver? Och vilka andra frågor kommer i så fall att tonas ner i stället?
Inför EU-valet krävde Coop samtliga partier att redovisa sina agendor vad gäller mat- och hälsofrågor. Och intresset var stort, delvis från politikernas håll – fattas bara annat – men framför allt från Coops medlemmars håll att lyfta fram hållbarhetsfrågorna på den politiska agendan.
I förra veckan hölls en global konferens i Stockholm om hållbar livsmedelsproduktion, EAT, där bland annat Bill Clinton medverkade, tillsammans från talare från bland annat Världsbanken och FN. Än så länge har det varit relativt tyst om vad som dryftades på konferensen, men förhoppningsvis så kommer den att resultera i mer än bara prat.
Hållbarhet är också en viktig kategori i Retail Awards. I år fanns tre tunga modeföretag bland finalisterna till Årets hållbara butik: H&M, Indiska och Nudie jeans. Mer om Indiska och Nudie finns att läsa i detta nummer av Dagens Handel, om H&M:s gedigna hållbarhetsarbete ber vi att få återkomma till.
Att det blev fokus på mode denna gång förklarade juryn med att det är stort fokus på modebranschens hållbarhetsarbete, och att just denna bransch har kommit lång med detta. Men det finns många andra handelsbranscher som också arbetar med viktigt hållbarhetsarbete, kanske bara i det tysta. Kanske blir 2014 då miljö- och hållbarhetsfrågorna får sitt verkliga genombrott?